• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/71820

    Título
    Reversing Gender Roles in Female Gothic Fiction: The Cases of Charlotte Perkins Gilman and Shirley Jackson
    Autor
    Kachava, Volha
    Director o Tutor
    Benito Sánchez, JesúsAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras
    Año del Documento
    2024
    Titulación
    Grado en Estudios Ingleses
    Abstract
    The 19th century saw the emergence and development of the so-called Female Gothic genre within the Gothic mode as its conventions and tropes gave platform for female-oriented texts. Women started to fictionalize their unique and usually negative experience of living in a patriarchal world, and thus, to criticise the prescribed gender roles. However, in the mid-20th century the American writer, wife and mother of four Shirley Jackson presented her story “The Lottery”. Its content and message caused a controversial reaction as it seems to be non/antifeminist for perpetuating and justifying female oppression. However, the close reading of the story allows to realign it and place it in contact with its precursors in the 19th century.
     
    El siglo XIX fue testigo de la aparición y el desarrollo del género llamado gótico femenino dentro de la modalidad gótica, ya que sus convenciones y tropos sirvieron de plataforma para textos orientados a la mujer. Las mujeres empezaron a ficcionar su experiencia única y generalmente negativa de vivir en un mundo patriarcal, criticando así los roles de género prescritos. Aunque a mediados del siglo XX, la escritora estadounidense, esposa y madre de cuatro hijos Shirley Jackson presentó su cuento “La lotería”. Su contenido y mensaje suscitaron una reacción controvertida por parecer no/antifeminista, al perpetuar y justificar la opresión femenina. Sin embargo, la lectura atenta del texto permite resituarlo en relación con sus precursores del siglo XIX.
    Materias Unesco
    5701.11 Enseñanza de Lenguas
    Palabras Clave
    Roles de género
    Gótico femenino
    "El papel amarillo"
    "La lotería"
    Charlotte Perkins Gilman
    Shirley Jackson
    Gender roles
    Female Gothic
    “The Yellow Wallpaper”
    “The Lottery”
    Departamento
    Departamento de Filología Inglesa
    Idioma
    eng
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/71820
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Grado UVa [30858]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFG_F_2024_105.pdf
    Tamaño:
    712.4Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10