• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/72339

    Título
    Towards Interculturalism through Wild West History: A Lesson Proposal for Compulsory Secondary Education
    Autor
    Zurro Rueda, Alberto
    Director o Tutor
    Yuste Primo, RaquelAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras
    Año del Documento
    2024
    Titulación
    Máster en Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
    Abstract
    In an increasingly globalized world, interculturality becomes a key factor in English as a Foreign Language (EFL) teaching. Culture is reshaped through language from an individual perspective where history links past and current events becoming a dynamic concept from which students can become intercultural speakers and learn to experience, interpret, and orient historical facts into their own lives. In this Master's dissertation, a didactic proposal will be developed to enhance students' intercultural competence by revisiting 19th-century Wild West American history. Aiming thus to promote students’ self-awareness and democratic dispositions within intercultural exchanges reflecting on history's everlasting influence in present societies. An intercultural timeline presentation will be the final task of a sequenced lesson plan based on the Intercultural History Learning model (Nordgren & Johansson, 2015). Different methodologies and approaches will be implemented including the Direct Method, the Task-Based Language Teaching (TBLT) approach, and the Communicative Language Teaching (CLT).
     
    En un mundo cada vez más globalizado, la interculturalidad es clave en la enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera (ILE). La cultura se manipula individualmente a través del lenguaje, mientras que la historia une acontecimientos pasados y actuales convirtiéndose en un concepto dinámico a partir del cual los estudiantes pueden convertirse en hablantes interculturales y aprender a experimentar, interpretar y orientar los hechos históricos hacia sus propias vidas. En este trabajo de fin de máster se desarrollará una propuesta didáctica para mejorar la competencia intercultural de los estudiantes revisitando la historia del Salvaje Oeste americano del siglo XIX. Se promueve pues, la conciencia sobre uno mismo y la convivencia democrática en intercambios interculturales reflexionando sobre la influencia de la historia en las sociedades actuales. La presentación de una línea de tiempo intercultural será la tarea final de un plan de clases secuenciado basado en el modelo de Aprendizaje Intercultural de la Historia (Nordgren & Johansson, 2015). Se implementarán diferentes metodologías y enfoques incluyendo el Método Directo, el Enfoque de Basado en Tareas y el Enfoque Comunicativo.
    Materias Unesco
    5701.11 Enseñanza de Lenguas
    Palabras Clave
    Interculturalidad
    Historia del salvaje oeste
    Wild West History
    Interculturality
    ILE
    Inglés como lengua extranjera
    Departamento
    Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura
    Idioma
    eng
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/72339
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Grado UVa [30858]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFM_F_2024_163.pdf
    Tamaño:
    931.1Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10