• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/72565

    Título
    El fenómeno del co-streaming y su influencia en las audiencias del videojuego League of Legends
    Autor
    López González, Belén
    Director o Tutor
    Vicente Mariño, MiguelAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y LetrasAutoridad UVA
    Año del Documento
    2024
    Titulación
    Máster en Periodismo Digital: Innovación e Investigación
    Abstract
    Esports, or electronic sports, are video game competitions in which, individually or jointly, two teams face each other. Within this category we find the video game League of Legends, one of the best known. This video game consists of the five players of each team choosing the champions to play with and have to try to break the base of the other team. In Spain, the most important competitions are the Iberian Cup and the Superliga, while in Europe there is the League of Legends European Championship (LEC), a tournament that has been chosen as the object of research of this Final Master's Project (TFM). In recent years, the co-streaming model has been implemented, the transfer of the broadcasting rights of the competition to other channels such as, for example, Ibai Llanos, so it is important to collect and analyse their audience data in order to know the impact and scope of these concessions. This TFM aims to achieve this objective by collecting the data of each broadcast match and its subsequent analysis with graphs that allow visualizing and explaining the effects of co-streaming.
     
    Los esports, o deportes electrónicos, son competiciones de videojuegos en las que, de manera individual o conjunta, dos equipos se enfrentan entre sí. Dentro de esta categoría encontramos el videojuego League of Legends, uno de los más conocidos. Este videojuego consiste en que los cinco jugadores de cada equipo eligen los campeones con los que jugar y tienen que intentar romper la base del otro equipo. En España, las competiciones más importantes son la Iberian Cup y la Superliga, mientras que en Europa está la League of Legends European Championship (LEC), torneo que ha sido elegido como el objeto de investigación de este Trabajo Final de Máster (TFM). Durante los últimos años se ha implementado el modelo del co-streaming, la cesión de los derechos de emisión de la competición a otros canales como, por ejemplo, a Ibai Llanos, por lo que resulta importante recopilar y analizar sus datos de audiencia para poder conocer el impacto y alcance de estas concesiones. Este TFM pretende alcanzar este objetivo mediante la recogida de los datos de cada partido emitido y su posterior análisis con gráficos que permiten visualizar y explicar los efectos de los co-streamings.
    Palabras Clave
    Esports
    Co-streaming
    LEC
    League of Legends
    Audiencias
    Departamento
    Departamento de Historia Moderna, Contemporánea, de América y Periodismo
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/72565
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Máster UVa [7034]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFM_F_2024_088.pdf
    Tamaño:
    2.311Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10