• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/72827

    Título
    Developing interculturality in the EFL classroom through short stories: a didactic proposal
    Autor
    Enjuto Pedrero, Clara
    Director o Tutor
    Medina Calzada, SaraAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y LetrasAutoridad UVA
    Año del Documento
    2024
    Titulación
    Máster en Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
    Abstract
    Literature tends to be ignored in the English as a Foreign Language classroom; however, its benefits for students are numerous not only for improving their linguistic competence in the English language but also for their intercultural, personal, and social enrichment. Consequently, this dissertation presents a didactic proposal for Secondary education to promote reading among students in the EFL context through the short stories “The Third and Final Continent” and “The Ottawa Valley” by the female authors Jhumpa Lahiri and Alice Munro, respectively. The main aim is to motivate learners towards reading, presenting them with experiences, problems and concerns which they may identify with their own, making them reflect on their own experiences. This didactic proposal also makes students reflect on intercultural issues, making them active receivers of the texts, as they will not merely read but also express their opinions, positioning themselves on intercultural matters while developing the linguistic competence in the foreign language.
     
    La literatura tiende a ser ignorada en el aula de inglés como lengua extranjera; sin embargo, sus beneficios para los estudiantes son numerosos no sólo para mejorar su competencia lingüística en lengua inglesa sino también para su enriquecimiento intercultural, personal y social. En consecuencia, este Trabajo de Fin de Grado presenta una propuesta didáctica de intervención en Educación Secundaria para promover la lectura entre los estudiantes de inglés como lengua extranjera a través de los relatos “The Third and Final Continent” y “The Ottawa Valley” de las autoras Jhumpa Lahiri y Alice Munro, respectivamente. El objetivo principal es motivar a los alumnos hacia la lectura, presentándoles experiencias, problemas e inquietudes que se identifiquen con las suyas, haciéndoles reflexionar sobre sus propias vivencias. Esta propuesta didáctica también hace reflexionar a los alumnos sobre cuestiones interculturales, convirtiéndolos en receptores activos de los textos, ya que no se limitarán a leer, sino que expresarán sus opiniones, posicionándose sobre cuestiones interculturales a la vez que desarrollan la competencia lingüística en la lengua extranjera.
    Materias Unesco
    5701.11 Enseñanza de Lenguas
    Palabras Clave
    Didactic Proposal
    EFL learning
    Literature for Personal Enrichment
    Short Stories
    Interculturality
    Propuesta Didáctica
    Aprendizaje ILE
    Literatura para el Enriquecimiento Personal
    Historias Cortas
    Interculturalidad
    Departamento
    Departamento de Filología Inglesa
    Idioma
    eng
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/72827
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Máster UVa [7002]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFM_F_2024_046.pdf
    Tamaño:
    967.4Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10