• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/72909

    Título
    Mejora de la creatividad a través de la gamificación en alumnado con Síndrome de Down
    Autor
    González Sastre, Esther
    Director o Tutor
    Pérez Curiel, María JesúsAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Educación y Trabajo SocialAutoridad UVA
    Año del Documento
    2024
    Titulación
    Grado en Educación Primaria
    Abstract
    En los centros educativos, se observa una tendencia alarmante a no darle la debida importancia al desarrollo de la creatividad. Esta situación es aún mayor y más evidente en el alumnado con Necesidades Educativas Especiales, a pesar de que la creatividad es clave para incentivar la autonomía, confianza, capacidad de planificación, apreciación estética e innovación, entre otras cosas. Por otra parte, y en contraste con la creatividad, la gamificación ha ido ganando terreno, siendo una metodología que se emplea cada vez más en los centros educativos, pues ha demostrado tener numerosos beneficios, tanto para el alumnado en general como para el alumnado con NEE. De este modo, el presente trabajo muestra una propuesta de intervención que emplea un juego de mesa como método para desarrollar la creatividad en el alumnado con Síndrome de Down, llevada a cabo con un alumno de EBO Superior, en un Centro de Educación Especial.
     
    In educational centers, there is an alarming tendency to not give due importance to the development of creativity. This situation is even more pronounced and evident among students with Special Educational Needs, despite creativity being key to fostering autonomy, confidence, planning skills, aesthetic appreciation, and innovation, among other things. On the other hand, and in contrast to creativity, gamification has been gaining ground, being a methodology increasingly employed in educational centers due to its numerous benefits for both the general student body and students with Special Educational Needs. Thus, this paper presents an intervention proposal that uses a board game as a method to develop creativity in students with Down Syndrome, carried out with a student in the upper level of Basic Special Education in a Special Education Center.
    Palabras Clave
    Creatividad
    Gamificación
    Trisomía 21
    Departamento
    Departamento de Pedagogía
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/72909
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Grado UVa [31670]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFG-G7234.pdf
    Tamaño:
    8.988Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10