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Título
Credibilidad e implicaciones éticas de las redes sociales para los jóvenes
Año del Documento
2021
Editorial
REVISTA LATINA DE COMUNICACIÓN SOCIAL
Descripción
Producción Científica
Documento Fuente
De Frutos Torres, B., Pastor Rodríguez, A. ., & Cruz-Díaz, R. (2021). Credibilidad e implicaciones éticas de las redes sociales para los jóvenes . Revista Latina De Comunicación Social, (79), 51–68.
Abstract
Introduction: social networks are scenarios overload with information, tutorial, recommendations, jokes, advertising, fake news, and other contents which do not always reach the desired quality standards in mass media. Learning to handle this environment is essential to maintain critical and informed citizens, particularly among the youngest. This research focuses on the opinion about the content that circulates on social networks and the credibility and trust generated. Methodology: a correlational study is run with 935 participants between 18 and 25 years old selected by snowball process that filled an online questionnaire. Exploratory factor analysis identifies four dimensions that assess the implications of social media. Results and Discussion: those who are more identified with the controversial vision and lack of objectivity of social media show a higher level of trust in the sources of information on the Internet and lower trust levels in the news that appears in the profile feed. Sharing the vision of social media as an alternative channel to be informed is associated with giving greater confidence to the news content of social media, to the recommendations of unknown users and influencers. Conclusions: young people have a vision of the implication of social media that reflects some of the problems that have arisen in this space of interaction. The recommendation is to maintain a critical attitude towards social media content.
Materias (normalizadas)
Comunicación Audiovisual y Publicidad
Materias Unesco
5910.02 Medios de Comunicación de Masas
Palabras Clave
youth
social media
trust
credibility
information
media ethics
ISSN
1138-5820
Revisión por pares
SI
Patrocinador
Financiado por el Ministerio de Innovación y Ciencia del Gobierno de España, con el proyecto I+D+I titulado: «INTERNETICA Verdad y ética en las redes sociales. Percepciones e influencias educativas en jóvenes usuarios de Twitter, Instagram y YouTube» con referencia: PID 2019-104689RD-100.
GIR GICAVH-COMUNICACIÓN AUDIOVISUAL E HIPERMEDIA
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Idioma
eng
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Derechos
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