• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • SCIENTIFIC PRODUCTION
    • Escuela de Doctorado (ESDUVa)
    • Tesis doctorales UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • SCIENTIFIC PRODUCTION
    • Escuela de Doctorado (ESDUVa)
    • Tesis doctorales UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/75240

    Título
    Los niños y la televisión: una propuesta pedagógica en la educación primaria en Colombia para el desarrollo del pensamiento crítico.
    Autor
    Sepulveda Sánchez, July Maricela
    Director o Tutor
    Anguita Martínez, RocíoAutoridad UVA
    Ruiz Requies, InésAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Escuela de DoctoradoAutoridad UVA
    Año del Documento
    2024
    Titulación
    Doctorado en Investigación Transdisciplinar en Educación
    Abstract
    Indiscriminate television consumption in children and adolescents turns them into a population susceptible to manipulation of information given by the medium. This is why the development of critical thinking in school is of utmost importance when the aim is to form critical and participatory citizens. This study promotes the academic training and development of critical thinking skills in a group of Primary Basic Education students from a Public Educational Center in Bogotá (Colombia) through the execution of an interdisciplinary pedagogical proposal that is based on the cartoon series contents that are most viewed by them. For this purpose, this study carried out a qualitative methodological development of a descriptive nature, focusing on the case study method. Some other techniques used to collect data were analysis, field diary recording, semi-structured interviews and focal groups. The study concludes that it is possible to develop a critical attitude in students. Also, the academic training leads them to solve real or hypothetical problems inside and outside the school environment with great competence.
     
    El consumo televisivo indiscriminado en niños, niñas y adolescentes los convierte en una población susceptible a la manipulación informativa del medio, es por ello por lo que el desarrollo del pensamiento crítico en la escuela es de suma importancia si se pretende formar ciudadanos críticos y participativos. Este estudio promueve la formación y el desarrollo de habilidades de pensamiento crítico en un grupo de alumnos de Educación Básica Primaria de un Centro Educativo Público en Bogotá (Colombia) a partir de los contenidos que se exponen en las series de dibujos animados más vistos por ellos mediante la ejecución de una propuesta pedagógica interdisciplinar. Para ello, se llevó a cabo un desarrollo metodológico cualitativo de carácter descriptivo enfatizando en el estudio de caso. La observación, el registro en diario de campo, la entrevista semiestructurada y los grupos focales fueron algunas de las técnicas utilizadas para la recolección de datos. El estudio concluye que es posible desarrollar una actitud crítica y consciente en el alumnado capacitándolos en la solución de problemas, reales o hipotéticos, dentro y fuera del ámbito escolar de manera competente.
    Materias (normalizadas)
    Pensamiento crítico
    Materias Unesco
    58 Pedagogía
    Palabras Clave
    Critical Thinking
    Pensamiento Crítico
    Primary Education
    Educación primaria
    Media
    Medios de comunicación
    Departamento
    Escuela de Doctorado
    DOI
    10.35376/10324/75240
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/75240
    Tipo de versión
    info:eu-repo/semantics/publishedVersion
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Tesis doctorales UVa [2401]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TESIS-2411-250219.pdf
    Tamaño:
    6.103Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10