• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Parcourir

    Tout UVaDOCCommunautésPar date de publicationAuteursSujetsTitres

    Mon compte

    Ouvrir une session

    Statistiques

    Statistiques d'usage de visualisation

    Compartir

    Voir le document 
    •   Accueil de UVaDOC
    • PUBLICATIONS SCIENTIFIQUES
    • Departamentos
    • Dpto. Construcciones Arquitectónicas, Ingeniería del Terreno y Mecánica de los Medios Continuos ...
    • DEP43 - Artículos de revista
    • Voir le document
    •   Accueil de UVaDOC
    • PUBLICATIONS SCIENTIFIQUES
    • Departamentos
    • Dpto. Construcciones Arquitectónicas, Ingeniería del Terreno y Mecánica de los Medios Continuos ...
    • DEP43 - Artículos de revista
    • Voir le document
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/76321

    Título
    Indoor Air Quality in Naturally Ventilated Classrooms. Lessons Learned from a Case Study in a COVID-19 Scenario
    Autor
    Meiss Rodríguez, AlbertoAutoridad UVA Orcid
    Jimeno Merino, Héctor
    Poza Casado, IreneAutoridad UVA
    Llorente Álvarez, AlfredoAutoridad UVA
    Padilla Marcos, Miguel ÁngelAutoridad UVA
    Año del Documento
    2021
    Editorial
    MDPI
    Documento Fuente
    Sustainability, Julio 2021, vol. 13, n. 15, 8446
    Résumé
    This paper describes the implementation of a series of ventilation strategies in a nursery and primary school from September 2020, when the government decided to resume the students’ face-to-face activity in the middle of a COVID scenario. Air quality and hygrothermal comfort conditions were analysed before the pandemic and compared for different ventilation configurations in a post-COVID scenario. Ventilation strategies included the protocols issued by the Public Administration, while others were developed based on the typological configuration and use of the school. Results revealed that it is advisable to implement certain strategies that reduce the risk of infection among the occupants of the spaces, without a significant decrease in hygrothermal comfort. Given the importance of maintaining better IAQ in the future within classrooms, and regarding the pre-COVID situation, these strategies may be extended beyond this pandemic period, through a simple protocol and necessary didactic package to be assumed by both teachers and students of the centre.
    Revisión por pares
    SI
    DOI
    10.3390/su13158446
    Patrocinador
    This research “Metodologías de estudio y estrategias de mejora de eficiencia energética, confort y salubridad de centros educativos en Castilla y León. Investigación básica” was funded by JUNTA DE CASTILLA Y LEÓN. CONSEJERÍA DE EDUCACIÓN, grant number VA026G19 (2019–2021).
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/76321
    Tipo de versión
    info:eu-repo/semantics/publishedVersion
    Derechos
    openAccess
    Aparece en las colecciones
    • DEP43 - Artículos de revista [62]
    Afficher la notice complète
    Fichier(s) constituant ce document
    Nombre:
    sustainability-13-08446-v2.pdf
    Tamaño:
    2.802Mo
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    Voir/Ouvrir
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcepté là où spécifié autrement, la license de ce document est décrite en tant que Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10