• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/77334

    Título
    The integration of TBLT and CLIL to foster grammar acquisition in Primary Education
    Autor
    Aguiar Nestar, Lola
    Director o Tutor
    Gómez Carrero, TamaraAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Educación de PalenciaAutoridad UVA
    Año del Documento
    2025
    Titulación
    Grado en Educación Primaria
    Abstract
    This Final Degree Project analyses de main methodologies used over the years to teach English grammar in Primary Education and explores the integration of two of them: the Task-Based Language Teaching (TBLT) and the Content and Language Integrated Learning (CLIL) methodologies. The study examines how these methodologies, by combining real-world tasks and content-based instruction, can create a dynamic and communicative learning environment that boosts the learners’ motivation, participation, and grammatical competence. In addition, a didactic proposal designed for the 4th year of primary education is presented. In it, the expression of tastes and preferences using the gerund form in English are used to integrate language and Mathematics contents such as data management. In the study, the feasibility of this combination is discussed, as well as the benefits this may have in the natural acquisition of grammar and the development of other key competences. Finally, the limitations of the study are discussed and recommendations for future research are offered, emphasizing the need for teacher training, resources and curricular flexibility to optimize language teaching in the 21st century.
     
    Este trabajo de Fin de Grado realiza un primer análisis de las principales metodologías empleadas para la enseñanza de la gramática inglesa en Educación Primaria a lo largo de los años. A continuación, explora la integración de dos de las metodologías previamente estudiadas, como son la Enseñanza de Idiomas Basada en Tareas (TBLT) y el Aprendizaje Integrado de Contenido y Lenguas Extranjeras (CLIL), ambas enfocadas para tal fin. El estudio examina cómo estas metodologías, al combinar tareas del mundo real con instrucciones basadas en contenido, pueden crear un entorno de aprendizaje dinámico y comunicativo que mejora la motivación, participación y competencia gramatical de los estudiantes. Se presenta además una propuesta didáctica diseñada para 4º curso de Primaria donde se utiliza la expresión de gustos y preferencias mediante el gerundio en inglés para integrar el lenguaje con contenidos de Matemáticas como en el manejo de datos. En este trabajo se estudia la viabilidad de esta fusión, los beneficios en la adquisición natural de la gramática y el desarrollo de otras competencias claves. Finalmente, se analizan las limitaciones del estudio y se ofrecen recomendaciones para futuras investigaciones, enfatizando la necesidad de formación, recursos y flexibilidad curricular para optimizar la enseñanza de idiomas en el siglo XXI
    Materias Unesco
    5801.02 Pedagogía Comparada
    5801.03 Desarrollo del Programa de Estudios
    5801.05 Pedagogía Experimental
    5801.07 Métodos Pedagógicos
    Palabras Clave
    Enseñanza de Idiomas Basada en Tareas (TBLT)
    Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (CLIL)
    Gramática Inglesa
    Educación primaria
    Aprendizaje significativo
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/77334
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Grado UVa [32123]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFG-L4269.pdf
    Tamaño:
    15.88Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10