• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/77627

    Título
    El sentido espacial a través del flag football: una propuesta didáctica para Educación Primaria
    Autor
    Sendino Martín, Celia
    Director o Tutor
    Arce Sánchez, MatíasAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Educación de PalenciaAutoridad UVA
    Año del Documento
    2025
    Titulación
    Grado en Educación Primaria
    Abstract
    Este Trabajo de Fin de Grado presenta una propuesta didáctica para trabajar el sentido espacial en alumnos de primer ciclo de Educación Primaria a través del fútbol flag, un deporte alternativo, sin contacto y con gran potencial educativo. El trabajo surge del interés de la autora por conocer la cultura deportiva estadounidense —motivado por su próxima estancia en EE.UU. mediante el programa Amity— y por integrar nuevos enfoques metodológicos en la Educación Física escolar. La unidad didáctica se estructura en seis sesiones diseñadas bajo el modelo comprensivo (TGfU), el aprendizaje cooperativo y el análisis global del movimiento, combinando contenidos del área de Educación Física con elementos curriculares del área de Matemáticas. A través de juegos y actividades adaptadas, se busca desarrollar habilidades motrices, cognitivas y sociales, así como competencias clave como la orientación espacial, el trabajo en equipo y la toma de decisiones
     
    This Final Degree Project presents a didactic proposal to work on spatial sense in first and second grade students of Primary Education through flag football, a non-contact alternative sport with great educational potential. The proposal arises from the author's interest in learning about American sports culture —inspired by an upcoming stay in the United States through the Amity program— and from the desire to bring innovative methodological approaches into the physical education classroom. The teaching unit includes six sessions based on the Teaching Games for Understanding (TGfU) model, cooperative learning and global movement analysis, combining contents from Physical Education and Mathematics. Through games and adapted activities, this unit aims to develop motor, cognitive and social skills, as well as key competencies such as spatial orientation, teamwork and decision-making
    Materias Unesco
    6104.02 Métodos Educativos
    6104 Psicopedagogía
    Palabras Clave
    Educación física
    Sentido espacial
    Fútbol flag
    Educación primaria
    Metodología comprensiva
    Interdisciplinariedad
    Physical education
    Spatial awareness
    Flag football
    Primary education
    Interdisciplinary
    Curriculum
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/77627
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Grado UVa [31849]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFG-L4351.pdf
    Tamaño:
    1004.Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10