• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Stöbern

    Gesamter BestandBereicheErscheinungsdatumAutorenSchlagwortenTiteln

    Mein Benutzerkonto

    Einloggen

    Statistik

    Benutzungsstatistik

    Compartir

    Dokumentanzeige 
    •   UVaDOC Startseite
    • STUDIENABSCHLUSSARBEITEN
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • Dokumentanzeige
    •   UVaDOC Startseite
    • STUDIENABSCHLUSSARBEITEN
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • Dokumentanzeige
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79547

    Título
    “Honey, I rose up from the dead, I do it all the time”: A study of the Greimas’ opponent role in Taylor Swift’s and Madonna’s songs
    Autor
    Verdes Carnero, Marta
    Director o Tutor
    Cámara Arenas, EnriqueAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y LetrasAutoridad UVA
    Año del Documento
    2025
    Titulación
    Grado en Estudios Ingleses
    Zusammenfassung
    In the present dissertation, I explore opponent’s role in Taylor Swift’s and Madonna’s lyrics. Greimas’ actancial model and his notion of Opponent have been used as a theoretical point of departure. I have compiled a corpus that contains eighteen songs (nine songs per singer) and carried out a close reading and coding process to find the opponents. The external opponent was previously elaborated, and the internal opponent (denominated as “the shadow”) appeared during the process. The Qualitative analysis shows that both singers share a conflict between their identity and the forces that attempt to establish control over them. Respecting their inner conflicts, Madonna’s strict religious parenting played an important role in her lyrics and served as a gravitational center for other forms of opposition. In the case of Swift, the lyrics reveal an impostor syndrome, also including other issues such as fear of abandonment and betrayal.
     
    En la presente disertación exploro el papel del oponente en las letras de Taylor Swift y Madonna, para ello, como punto de partida se usa el modelo actancial de Greimas y su noción del Oponente. He recopilado un corpus que contiene dieciocho canciones (nueve por cantante) y realizado un proceso de lectura atenta y codificación para encontrar a los oponentes. El oponente externo fue previamente elaborado, y el oponente interno (llamado “la sombra”) apareció durante el proceso. El análisis cualitativo muestra un conflicto compartido entre sus identidades y las fuerzas que intentan establecer un control sobre ellas. En cuanto a los conflictos internos, la estricta crianza religiosa de Madonna desempeña un papel importante sus letras y sirve como centro gravitatorio para las demás formas de oposición. En el caso de Swift, sus letras revelan un síndrome del impostor, seguido de otros problemas como miedo al abandono y traición.
    Materias Unesco
    5701.11 Enseñanza de Lenguas
    Palabras Clave
    Greimas’ actantial model
    Taylor Swift
    Madonna
    Process of coding
    Opponent
    Shadow
    Modelo actancial de Greimas
    Proceso de codificación
    Oponente
    Sombra
    Departamento
    Departamento de Filología Inglesa
    Idioma
    eng
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79547
    Derechos
    openAccess
    Aparece en las colecciones
    • Trabajos Fin de Grado UVa [32925]
    Zur Langanzeige
    Dateien zu dieser Ressource
    Nombre:
    TFG_F_2025_214.pdf
    Tamaño:
    524.8Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    Öffnen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalSolange nicht anders angezeigt, wird die Lizenz wie folgt beschrieben: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10