Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79867
Título
The Potential of Graphic Novels in the EFL Classroom
Director o Tutor
Año del Documento
2025
Titulación
Máster Universitario en Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
Abstract
This master's dissertation explores the pedagogical potential of the graphic novel On a Sunbeam by Tillie Walden as a teaching resource in the EFL classroom for 4th year of ESO students. The didactic unit presented adopts a multimodal and task-based approach to foster students’ communicative competence, visual literacy, intercultural awareness, and creative thinking. Rooted in the educational framework established by the LOMLOE and BOCYL curricula, the proposal responds to current priorities such as learner autonomy, meaningful input, and inclusive methodologies that support varied learning styles. The unit combines collaborative reading, language reflection, color interpretation, and the creation and presentation of an original comic storyboard. Emphasis is placed on the integration of image and text, encouraging students to interpret visual narratives and produce their own multimodal content. Ultimately, the project demonstrates how graphic novels can enrich language learning by connecting linguistic development with visual communication and narrative creativity. Este Trabajo de Fin de Máster explora el potencial pedagógico de la novela gráfica On a Sunbeam, de Tillie Walden, como recurso didáctico en el aula de inglés para estudiantes de 4º de ESO. La unidad didáctica presentada adopta un enfoque multimodal y basado en tareas, con el objetivo de fomentar la competencia comunicativa del alumnado, la alfabetización visual, la conciencia intercultural y el pensamiento creativo. Anclada en el marco educativo establecido por la LOMLOE y el currículo autonómico del BOCYL, la propuesta responde a prioridades actuales como la autonomía del estudiante, el input significativo y la atención a la diversidad de estilos de aprendizaje. La unidad combina la lectura colaborativa, reflexión lingüística, análisis del color y creación y la presentación de una historia visual. En definitiva, el proyecto muestra cómo la novela gráfica puede enriquecer el aprendizaje de lenguas al conectar el desarrollo lingüístico con la comunicación visual y la creatividad narrativa.
Materias Unesco
5701.11 Enseñanza de Lenguas
Palabras Clave
EFL classroom
Graphic novels
Multimodal learning
On a Sunbeam
Visual literacy
Students engagement
Task-based learning
Inglés como Lengua Extranjera (ILE)
Novela gráfica
Aprendizaje multimodal
Alfabetización visual
Motivación del alumnado
Aprendizaje basado en tareas
Departamento
Departamento de Didáctica de la Lengua y Literatura
Idioma
eng
Derechos
openAccess
Collections
- Trabajos Fin de Máster UVa [7369]
Files in this item
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional









