• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79941

    Título
    La construcción de la sensación de agencia: un enfoque desde la neurociencia y la filosofía de la mente
    Autor
    Molinero Moles, Ignacio
    Director o Tutor
    Martínez Manrique, Fernando
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y LetrasAutoridad UVA
    Año del Documento
    2025
    Titulación
    Máster Universitario en Lógica y Filosofía de la Ciencia
    Abstract
    This essay proposes a radical critique of the concept of agency from an interdisciplinary approach between neuroscience and philosophy of mind, adopting an eliminativist stance. It argues that agency is not an ontologically real property of the subject, but a perceptual and narrative construct generated by distributed brain mechanisms, conditioned by retrospective inferences and cognitive biases. Through the analysis of neuroscientific models and the study of pathologies, argues that the sense of agency is malleable, fallible and fabricated. Both the classical substantialist, individualist and relational conceptions are questioned, including Galen Strawson's position, which will require more detail than the others. The above positions are criticized —to a greater or lesser extent— for being ego-dualistic. It is concluded that even the most elementary forms of self-experience are based on opaque and confabulatory processes that do not justify a strong ontology of self or agent. This position has relevant implications for clinical ethics, moral responsibility, and theories of free will, and points toward a more fine-tuned and scientifically informed understanding of human subjectivity as a construct rather than as a substantial entity.
     
    Este trabajo propone una crítica radical al concepto de agencia desde un enfoque interdisciplinar entre neurociencia y filosofía de la mente, adoptando una postura eliminativista. Se sostiene que la agencia no es una propiedad ontológicamente real del sujeto, sino una construcción perceptiva y narrativa generada por mecanismos cerebrales distribuidos, condicionada por inferencias retrospectivas y sesgos cognitivos. A través del análisis de modelos neurocientíficos y del estudio de patologías se argumenta que la sensación de agencia es maleable, falible y fabulada. Se cuestionan tanto las concepciones sustancialista clásica, individualista y relacionales, incluyendo la posición de Galen Strawson, que requerirá mayor detalle que las demás. Se critica a las posturas mencionadas —en mayor o menor medida— por ser dualistas del ego. Se concluye que incluso las formas más elementales de autoexperiencia se basan en procesos opacos y fabulatorios que no justifican una ontología fuerte del yo o del agente. Esta posición tiene implicaciones relevantes en ética clínica, responsabilidad moral y teorías del libre albedrío, y apunta hacia una comprensión más ajustada y científicamente informada de la subjetividad humana como construcción y no como entidad sustancial.
    Materias Unesco
    72 Filosofía
    Palabras Clave
    Agency
    Self
    Confabulation
    Ego-dualism
    Agencia
    Yo
    Fabulación
    Dualismo del ego
    Departamento
    Departamento de Filosofía (Filosofía, Lógica y Filosofía de la Ciencia, Teoría e Historia de la Educación, Filosofía Moral, Estética y Teoría de las Artes)
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79941
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Máster UVa [7502]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFM_F_2025_056.pdf
    Tamaño:
    602.5Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10