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dc.contributor.authorGuinot Rodríguez, Enrices
dc.contributor.editorEdiciones Universidad de Valladolid es
dc.date.accessioned2015-03-18T15:42:12Z
dc.date.available2015-03-18T15:42:12Z
dc.date.issued2007es
dc.identifier.citationEdad Media: revista de historia, 2007, N.8, pags.183-202es
dc.identifier.issn1138-9621es
dc.identifier.urihttp://uvadoc.uva.es/handle/10324/9650
dc.description.abstractThis paper conducts a revision of the origins and main features of rural markets in the Crown of Aragon before the crisis of the late Middle Ages (XIth through mid-XIVth centuries). In its first part, it draws a balance of the two main approaches followed by researchers in dealing with the genesis of peasant markets: urban history on the one hand -which emphasizes the idea of rural markets being the result of urban ones spreading into the countryside- and, on the other, rural history -which rather focuses on the distinct genesis of rural markets in a context of expansion (XIth to XIIIth centuries). It is moreover claimed that the market should not be studied only as the physical location for trade, but that attention should be paid as well to the different types of rural markets: land markets, loan markets, income markets, etc. The second half of this paper presents a review of extant knowledge regarding the small market towns of the Crown of Aragon before 1348 and their distinct development in the north and south, including the evidence that already in the XIIIth century the several types of markets mentioned above were common in those towns.es
dc.description.abstractEl trabajo está dedicado a revisar el origen y características de los mercados rurales en la Corona de Aragón en el período anterior a la crisis bajo-medieval, entre el siglo XI y mediados del XIV. En la primera parte se hace un balance sobre las dos vías de aproximación a la génesis de esos mercados campesinos en el marco de los dos grandes ámbitos de investigación: por un lado la tradición de la historia urbana que suele hablar de un mercado urbano que se difunde hacia el campo, y por otro la historia rural que habla de una génesis en ese propio mundo campesino en el marco de la expansión de los siglos XI al XIII. Así mismo se plantea la necesidad de no limitarse sólo al estudio de los mercados como emplazamiento físico sino a los diversos tipos de mercado del mundo rural: de tierras, del crédito, de rentas, etc. La segunda parte revisa qué se ha estudiado sobre las pequeñas villas-mercado de la Corona de Aragón antes de 1348, y su diferente difusión en el norte y sur, así como la evidencia de que ya a lo largo del siglo XIII los diversos tipos de mercado antes comentados eran usuales en estas localidades.es
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isospa
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectEdad Mediaes
dc.titleEl mercado local en las pequeñas villas de la Corona de Aragón antes de la crisis bajo-medieval (siglos XI-XIV)es
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.identifier.publicationfirstpage183es
dc.identifier.publicationissue8es
dc.identifier.publicationlastpage202es
dc.identifier.publicationtitleEdad Media: revista de historiaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International


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