Show simple item record

dc.contributor.authorRoca Varela, María Luisa
dc.contributor.editorEdiciones Universidad de Valladolid
dc.date.accessioned2016-06-21T18:11:21Z
dc.date.available2016-06-21T18:11:21Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationES: Revista de filología inglesa, 2012, N.33, pags.285-300
dc.identifier.issn0210-9689
dc.identifier.urihttp://uvadoc.uva.es/handle/10324/17254
dc.description.abstractDespite the growing importance of corpora in linguistic research, the use of these language databases is relatively scarce in the area of language teaching (Granger 1994; Palacios 2005). This paper discusses the teaching potential of corpora in EFL settings (Oghigian & Chujo 2010), paying special attention to their role in the study of English vocabulary (Johns 1991, Leech 1997, Carter 1998). After examining several of the most outstanding corpus tools at our disposal, this work offers some practical ideas on the use of corpora for vocabulary teaching. It presents four different corpus-based activities and four different ways of working with these resources in the classroom. The ultimate objective of this paper consists in showing the pedagogical usefulness of corpora for vocabulary teaching and learning, the contribution of corpus work to the development of some basic skills for lifelong learning (European framework for key competences 2007) and the importance of discovery learning in these activities.
dc.description.abstractPese a la creciente importancia de los córpora en la investigación lingüística, su uso es escaso en el ámbito de la enseñanza de lenguas (Granger 1994; Palacios 2005). Este artículo analiza el potencial de estas bases de datos en la enseñanza del inglés (Oghigian & Chujo 2010), centrándose particularmente en su papel en el estudio del vocabulario (Johns 1991, Leech 1997, Carter 1998). Después de mencionar algunos de los corpus en lengua inglesa más destacados, se presentan cuatro tareas basadas en corpus que muestran cuatro formas diferentes de trabajar con este recurso en el aula. El objetivo último de este artículo consiste en demostrar la utilidad pedagógica de los córpora para la enseñanza y el aprendizaje del vocabulario, la contribución del trabajo con corpus al desarrollo de algunas de las competencias básicas (Marco Común Europeo para las Competencias Básicas 2007) y la importancia del aprendizaje por descubrimiento en este tipo de actividades.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceES: Revista de filología inglesa
dc.subjectFilología Inglesa
dc.titleCorpus linguistics and language teaching: learning English vocabulary through corpus work
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.publicationfirstpage285
dc.identifier.publicationissue33
dc.identifier.publicationlastpage300
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record