Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorGuerra, Juani
dc.contributor.authorNuez Placeres, Graciela de la
dc.contributor.authorMartín Dueñas, Adán
dc.contributor.authorLema Quintana, María Pilar
dc.contributor.authorManteiga, Víctor
dc.contributor.editorEdiciones Universidad de Valladolid es
dc.date.accessioned2016-06-22T16:18:18Z
dc.date.available2016-06-22T16:18:18Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationES: Revista de filología inglesa, 2009, N.30, pags.85-104
dc.identifier.issn0210-9689
dc.identifier.urihttp://uvadoc.uva.es/handle/10324/17371
dc.description.abstractNow that the new Cognitive Paradigm has strongly developed the hypothesis that language rests on the capacity of symbolic thought, we will theoretically reflect here on the need for a revision of the organization and particularly of the realistic management of English literary lessons in Spanish higher education. We will approach a possible solution to this need under a comprehensive prism on language that cognitive psychologist Christopher Sinha (2007:1287) poses as the basic proposition which unites many subscribers to the scientific program of 2nd generation Cognitive Studies of Language: "language can best be made sense of by recognizing that it is structurally and functionally continuous with, motivated by, and emergent from non-linguistic cognitive processes." On these basis, this paper aims at outlining a higher-educational overture where an initial realistic awareness of the disparities in the biocultural counterintuitive conceptual processes taking place at the pre-linguistic and pre-conceptual levels of backstage cognition in the minds of English authors and Spanish teachers and students, (as linguistically expressed in the original texts) can help us all to make our English Literature Studies (ELS) in the Spanish university a social activity successful in the end in the context of the European Higher Education.
dc.description.abstractAhora que el nuevo enfoque cognitivo ha desarrollado con fuerza la hipótesis de que el lenguaje descansa en la capacidad de pensamiento simbólico, reflexionaremos aquí sobre la necesidad de revisar la organización y, más en concreto, el proceder realista de las clases de literatura inglesa en la educación superior española. Plantearemos a una posible solución para esta necesidad al amparo del amplio prisma lingüístico planteado por el psicólogo cognitivo Sinha (2007: 1287), que lo presenta como propuesta básica que reúne a un gran número de partidarios del programa científico de la segunda generación de estudios sobre lingüística cognitiva: "language can best be made sense of by recognizing that it is structurally and functionally continuous with, motivated by, and emergent from non-linguistic cognitive processes." A partir de aquí, este artículo pretende delinear una propuesta para la educación superior. Dicha propuesta partiría de una conciencia realista de las disparidades existentes en los procesos conceptuales bioculturales contraentuitivos que tienen lugar en los niveles prelingüísticos y preconceptuales de la cognición subrepticia en los autores ingleses y los profesores y estudiantes españoles (tal y como se expresan lingüísticamente en los textos originales). Esto nos ayudará a que los Estudios literarios ingleses (ELS) en la universidad española lleguen a buen puerto como actividad social dentro del contexto de la Educación Superior Europea.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceES: Revista de filología inglesa
dc.subjectFilología Inglesa
dc.titleThe Real Way We Think What They Think: New Cognitive Poetics and Linguistics in the English Literature Studies (ELS) in Spain
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.publicationfirstpage85
dc.identifier.publicationissue30
dc.identifier.publicationlastpage104
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem