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dc.contributor.authorCalvo Maturana, María del Coral
dc.contributor.editorEdiciones Universidad de Valladolid es
dc.date.accessioned2016-06-22T16:29:07Z
dc.date.available2016-06-22T16:29:07Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationES: Revista de filología inglesa, 2014, N.35, pags.41-53
dc.identifier.issn0210-9689
dc.identifier.urihttp://uvadoc.uva.es/handle/10324/17421
dc.description.abstractThis article explores the intertextual use of Scots voices in Jackie Kay’s poem, “From A Drunk Woman Looks At Her Nipple (After MacDiarmid),” which is included in the collection: New Poems, Chiefly in the Scottish Dialect (Crawford, ed. 2009). Kay’s poem alludes to numerous sources and different styles of literary and popular Scots: it is most immediately both a homage to Bums and a parody of MacDiarmid’s ‘A Drunk Man Looks at the Thistle.’ This article analyses the intertextual elements of the poem, drawing in part on the Corpus of Modem Scottish Writing 1700-1945 (CMSW), which includes a digital version of the Kilmarnock edition of Robert Bums’ Poems, chiefly in the Scottish dialect. This text is at the same time supplemented by an electronic version of MacDiarmid’s poem, available on the Web. Using the Kilmarnock edition and MacDiarmid’s poem as reference corpora, we can compare Jackie Kay’s Scots with that of the other two poets. Kay’s poem was re-contextualised as part of her theatrical piece, ‘The Maw Broon Monologues’, performed at the Tron Theatre, Glasgow, in November 2009, a move which also aligns it with the Scots of the cartoon family, ‘The Broons’. The article considers how the different styles of Scots drawn upon contribute to the interpretation of this highly intertextual performance poem.
dc.description.abstractEste artículo estudia el uso intertextual de las voces escocesas en un poema de Jackie Kay, titulado “From A Drunk Woman Looks At Her Nipple (After MacDiarmid)” y recogido en la colección New Poems, Chiefly in the Scottish Dialect (Crawford, ed. 2009). Este poema hace referencia a una pluralidad de textos y estilos escoceses, de carácter tanto literario como popular. Así, actúa como homenaje a Robert Bums y, a su vez, parodia el poema ‘A Drunk Man Looks at the Thistle’ de MacDiarmid. Este artículo analiza los rasgos intertextuales en el poema de Kay, apoyándose en parte en el Corpus of Modern Scottish Writing 1700-1945 (CMSW), que incluye un version digital de la edición que Kilmarnock produce para la colección Poems, chiefly in the Scottish dialect de Robert Bums. Este texto está igualmente contrastado con una edición electrónica del poema de MacDiarmid, disponible en la red. En este trabajo, utilizamos la edición de Kilmarnock y el poema de MacDiarmid a modo de corpus de referencia. Así, comparamos el escocés en Jackie Kay con aquel de los otros dos poetas. El poema de Jackie Kay ha sido también recontextualizado a través de una obra de teatro, ‘The Maw Broon Monologues’, representada en el Tron Theatre de Glasgow en Noviembre de 2009. Queda así establecido un segundo vínculo con el cómic ‘The Broons’. Este artículo describe y analiza cómo esta combinación de estilos escoceses participa en la interpretación de un poema caracterizado por su naturaleza intertextual y dramática.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceES: Revista de filología inglesa
dc.subjectFilología Inglesa
dc.titleTracing intertextuality: Jackie Kay's use of Scots in "From a Drunk Woman Looks at her Nipple"
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.relation.publisherversionhttps://revistas.uva.es/index.php/esreview/article/view/724
dc.identifier.publicationfirstpage41
dc.identifier.publicationissue35
dc.identifier.publicationlastpage53
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International


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