dc.contributor.advisor | González-Cascos Jiménez, Elena | es |
dc.contributor.author | García González, Miriam | |
dc.contributor.editor | Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras | es |
dc.date.accessioned | 2016-08-31T10:37:53Z | |
dc.date.available | 2016-08-31T10:37:53Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://uvadoc.uva.es/handle/10324/18526 | |
dc.description.abstract | The EU has promoted multilingualism through the implementation of CLIL at the three
educational levels to support FL learning. Two major concerns stand out. On the one
hand, the current focus on CLIL is largely on content, and the integration of content and
language cannot be assumed. On the other hand, students show deficiencies in the
writing skill, which is underappreciated. This paper aims at analysing the paradoxes in
CLIL, and at describing why and how to support writing development in secondary
school. Whilst the development of an integrated perspective on CLIL is yet under
construction, more explicit attention to the FL in CLIL training, classrooms and
textbooks would already mean better CLIL practice. A genre-based approach and
register scaffolding would help CLIL teachers raise learners’ language awareness
improving this way their written performance.
Key words: CLIL, bilingualism, writing, secondary school, language awareness, genre | es |
dc.description.abstract | La UE ha promocionado el multilingüismo mediante la implantación de AICLE en los
tres niveles educativos para favorecer el aprendizaje de LE. Destacan dos problemas.
Por un lado, se presta más atención al contenido que a la lengua, y la integración de
ambos es incompleta. Por otro, los alumnos muestran deficiencias en la destreza de
escritura, que está infravalorada. Este trabajo pretende analizar las paradojas en AICLE,
y describir por qué y cómo ayudar a mejorar la escritura en el instituto. Aunque el
desarrollo de una perspectiva integrada en AICLE está por construir, la práctica
mejoraría prestando atención explícita a la LE en la formación del profesorado, aulas y
libros de texto AICLE. La pedagogía basada en los géneros y el andamiaje del registro
ayudarían al profesorado CLIL a despertar la conciencia lingüística del alumnado
mejorarando así sus composiciones escritas.
Palabras clave: AICLE, bilingüismo, escritura, Secundaria, conciencia lingüística,
géneros | es |
dc.description.sponsorship | Departamento de Filología Inglesa | es |
dc.format.mimetype | application/pdf | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | Educacion bilingue | es |
dc.subject | Inglés (lengua) - Estudio y enseñanza | es |
dc.title | CLIL and Writing: A Double Challenge | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | es |
dc.description.degree | Grado en Estudios Ingleses | es |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | |