Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/19561
Title: El comercio madrileño en el entorno territorial y urbano de la Baja Edad Media
Authors: Puñal Fernández, Tomás
Asenjo González, María (coord.)
Editors: Ediciones Universidad de Valladolid
Issue Date: 2014
Citation: Edad Media: revista de historia, 2014, N.15, pags.115-133
Abstract: Commercial exchanges certainly spurred the social and economic development of late medieval Madrid. Because of its geostrategic situation in relation to Castile�s manufacturing and trade centres, Madrid was an integral piece in Castile�s trade networks, as well as a focal point of economic activity, as was displayed in its trade fairs and markets. In this way, and despite its modest role in the broader picture of the economy, it played a relevant part as a network within the broader network of traditional trade relations in Castile. Merchants from Burgos, Guadalajara, Toledo, Cuenca, Segovia and Valladolid, among others, found in Madrid an ideal setting for the buying and selling of raw materials and manufactured commodities, and therefore settled in the town and there carried out their dealings with other merchants and moreover became integrated in local institutions.
Las actividades comerciales fueron el acicate para el desarrollo urbano, social y económico del Madrid bajomedieval. Por su situación geoestratégica en relación a los principales centros manufactureros y mercantiles castellanos, la villa aparece inserta en las principales redes de comercio castellanas a través de sus mercaderes, al tiempo que fue centro de atracción económica en sus ferias y mercado, contribuyendo a formar parte, desde su modesta posición económica, de un espacio comercial de amplio alcance como subred de otras redes, desde donde ocupaba un lugar privilegiado entre los tradicionales espacios comerciales de la Castilla medieval. Mercaderes de Burgos, Guadalajara, Toledo, Cuenca, Segovia y Valladolid, así como de los principales señoríos comarcanos, encontraron en Madrid un referente para la compra-venta de materias primas y manufacturas, estableciéndose en la villa, relacionándose con sus homónimos e insertándose en las instituciones locales.
Keywords: Edad Media
ISSN: 1138-9621
Publisher Version: https://revistas.uva.es/index.php/edadmedia/article/view/423
Language: spa
URI: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/19561
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Edad Media: Revista de Historia - 2014 - Num. 15

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Edad Media-2014-15-ElComercioMadrilenoEnElEntornoTerritorialYUrbanoDe-4714172.pdf216,03 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Suggestions
University of Valladolid
Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.5
UVa-STIC