• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • UVA PUBLICATIONS
    • Revistas de la UVa
    • Castilla: Estudios de Literatura
    • Castilla: Estudios de Literatura - 2016 - Num. 7
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • UVA PUBLICATIONS
    • Revistas de la UVa
    • Castilla: Estudios de Literatura
    • Castilla: Estudios de Literatura - 2016 - Num. 7
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:http://uvadoc.uva.es/handle/10324/19929

    Título
    El crepúsculo de los héroes en Beltenebros: de la novela de Antonio Muñoz Molina al film de Pilar Miró
    Autor
    Díaz Navarro, Epicteto José
    Editor
    Ediciones Universidad de ValladolidAutoridad UVA
    Año del Documento
    2016
    Documento Fuente
    Castilla: Estudios de Literatura, 2016, N.7, pags.69-84
    Abstract
    In this article I review the hero´s characterization in Beltenebros, by Antonio Muñoz Molina (1989), and its filmic adaptation by Pilar Miró (1991). I review the historical contexts and the literary influence in that figure. We find important differences in the kind of hero, the presentation as a ”fluid” consciousness in the novel, and the contrast with the acting and gestures in the adaptation, where we find two dancing scenes relevants by its symbolic content and the inclusion of mass culture.
     
    En este artículo se analiza la diferente articulación de la figura del héroe en la novela de Antonio Muñoz Molina, Beltenebros (1989), y en su adaptación cinematográfica, realizada por Pilar Miró (1991). Teniendo en cuenta el contexto histórico, y un origen cervantino en esa figura, se analizan las diferencias entre la técnica de presentación en  la novela, el fluir de la conciencia, y las acciones y gestos en la adaptación, en la que dos escenas de baile resaltan por su contenido simbólico y carácter intertextual, que podemos relacionar con la cultura de masas.
    Materias (normalizadas)
    Literatura
    ISSN
    1989-7383
    Version del Editor
    https://revistas.uva.es/index.php/castilla/article/view/305
    Idioma
    spa
    URI
    http://uvadoc.uva.es/handle/10324/19929
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Castilla: Estudios de Literatura - 2016 - Num. 7 [63]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    Castilla-2016-07-CrepusculoHeroesBeltenebros.pdf
    Tamaño:
    368.0Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10