• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo UVaDOCComunidadesPor fecha de publicaciónAutoresMateriasTítulos

    Mi cuenta

    Acceder

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    Compartir

    Ver ítem 
    •   UVaDOC Principal
    • PRODUCCIÓN CIENTÍFICA
    • Departamentos
    • Dpto. Filosofía (Filosofía,Lógica y Filosofía de la Ciencia, Teoría e Historia de la Educación, Filosofía Moral, Estética ...)
    • DEP28 - Artículos de revista
    • Ver ítem
    •   UVaDOC Principal
    • PRODUCCIÓN CIENTÍFICA
    • Departamentos
    • Dpto. Filosofía (Filosofía,Lógica y Filosofía de la Ciencia, Teoría e Historia de la Educación, Filosofía Moral, Estética ...)
    • DEP28 - Artículos de revista
    • Ver ítem
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:http://uvadoc.uva.es/handle/10324/22790

    Título
    Theory Success: Some Evaluative Clues
    Autor
    Caamaño Alegre, María de la ConcepciónAutoridad UVA
    Año del Documento
    2015
    Editorial
    Universidad de Nantes (Francia)
    Documento Fuente
    Philosophia Scientiae, vol. 19, n.1, 71-84
    Resumen
    The purpose of this work is twofold: to explain some of the limitations affecting traditional approaches to theory success, and to outline a criterion for the comparative evaluation of a theory’s empirical success. Empirical adequacy, predictive power, specification of causal mechanisms, and explanatory unification are here regarded as the main, not mutually exclusive kinds of theory success. From that basis, the traditional quantitative criterion for theory success -mainly revolving around the number of a theory’s true empirical consequences-, is refined by adding some key qualitative requirements specially focused on issues regarding a theory’s scope, predictive power, and possible adhocness. A special emphasis will be placed on the following issues: a) the superiority of prediction over accommodation (Lipton 1991/2004, Foster 2002), b) the resolution of non-refuting anomalies (Laudan 2000, Kuipers 2005), and c) the limited use of ad hoc hypotheses (Thagard 1978, Leplin 1975).
    Revisión por pares
    SI
    Patrocinador
    “La pragmática como dinamizadora del estudio de la flexibilidad semántica: contextos conversacionales y contextos teóricos” (FFI2012-33881)
    Propietario de los Derechos
    Universidad de Nantes
    Idioma
    eng
    URI
    http://uvadoc.uva.es/handle/10324/22790
    Derechos
    restrictedAccess
    Aparece en las colecciones
    • DEP28 - Artículos de revista [85]
    Mostrar el registro completo del ítem
    Ficheros en el ítem
    Nombre:
    phsc_19-1_Caamano_peb.pdf
    Tamaño:
    194.6Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    Visualizar/Abrir

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10