Skip navigation
Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/22790
Título: Theory Success: Some Evaluative Clues
Autor: Caamaño, Alegre
Año del Documento: 2015
Editorial: Universidad de Nantes (Francia)
Documento Fuente: Philosophia Scientiae, vol. 19, n.1, 71-84
Resumen: The purpose of this work is twofold: to explain some of the limitations affecting traditional approaches to theory success, and to outline a criterion for the comparative evaluation of a theory’s empirical success. Empirical adequacy, predictive power, specification of causal mechanisms, and explanatory unification are here regarded as the main, not mutually exclusive kinds of theory success. From that basis, the traditional quantitative criterion for theory success -mainly revolving around the number of a theory’s true empirical consequences-, is refined by adding some key qualitative requirements specially focused on issues regarding a theory’s scope, predictive power, and possible adhocness. A special emphasis will be placed on the following issues: a) the superiority of prediction over accommodation (Lipton 1991/2004, Foster 2002), b) the resolution of non-refuting anomalies (Laudan 2000, Kuipers 2005), and c) the limited use of ad hoc hypotheses (Thagard 1978, Leplin 1975).
Revisión por Pares: SI
Patrocinador: “La pragmática como dinamizadora del estudio de la flexibilidad semántica: contextos conversacionales y contextos teóricos” (FFI2012-33881)
Propietario de los Derechos: Universidad de Nantes
Idioma: eng
URI: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/22790
Derechos: info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
Aparece en las colecciones:DEP28 - Artículos de revista

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción TamañoFormato 
phsc_19-1_Caamano_peb.pdf194,61 kBAdobe PDFThumbnail
Visualizar/Abrir


Los ítems de UVaDOC están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.

Comentarios
Universidad de Valladolid
Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.5