dc.contributor.advisor | Herrero Quirós, Carlos | es |
dc.contributor.author | Silva Carvalho, Edymara da | |
dc.contributor.editor | Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras | es |
dc.date.accessioned | 2019-12-13T16:08:56Z | |
dc.date.available | 2019-12-13T16:08:56Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://uvadoc.uva.es/handle/10324/39889 | |
dc.description.abstract | The female monster/atrocious belle stereotype in literature is a figure that crosses social
boundaries and embodies the mystery and the threat of a concealed identity. The present
master’s thesis intends to probe into the monstrous feminine image in two novels from similar
periods, yet clearly disparate literary traditions and languages: Machado de Assis’ Dom
Casmurro and Sheridan Le Fanu’s Carmilla. More particularly, we will analyze their two
powerful female protagonists, respectively Capitú and the vampiric Carmilla: both powerful
yet strikingly oblique in terms of their narrative presentation. The two characters refer us to
the social construction of woman as an evil, monstrous creature, which a feminist reading
cannot but associate to the transgressive power of the adulterous beauty and the lesbian
vampire imageries. In the light of such contemporary but also legitimate reading our research
will attempt to show that the monstrous feminine stereotype, while born from age-old myths,
can be interpreted as a contemporary symbol of resistance. | es |
dc.description.abstract | El estereotipo literario de la mujer monstruo/ bella atroz es una figura que traspasa las
fronteras sociales y encarna el misterio y la amenaza de una identidad oculta. El presente
Trabajo de Fin de Máster pretende explorar la imagen de lo femenino-monstruoso en dos
novelas de épocas similares, pero lenguas y tradiciones literarias claramente distintas: Dom
Casmurro de Machado de Assis y Carmilla de Sheridan Le Fanu. Más concretamente, nos
centraremos en sus respectivas protagonistas femeninas, figuras poderosas aunque
presentadas, desde el punto de vista narrativo, de un modo llamativamente oblicuo: Capitú y
la vampírica Carmilla. Ambos personajes nos refieren a la construcción social de la mujer
como una criatura malvada y monstruosa: una construcción que una lectura feminista no
puede sino asociar al poder transgresor de imaginería en torno a la bella adúltera y la vampira
lesbiana. A la luz de esta lectura, tan contemporánea como legítima, nuestra investigación
intentará demostrar que el estereotipo de la mujer monstruosa, aunque nace de mitos
ancestrales, puede interpretarse como un símbolo contemporáneo de resistencia. | es |
dc.description.sponsorship | Departamento de Filología Inglesa | es |
dc.format.mimetype | application/pdf | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject.classification | Female monsters | es |
dc.subject.classification | Dom Casmurro | es |
dc.subject.classification | Femenino-monstruoso | es |
dc.title | “Monstrous and Atrocious: Defiance and Resistance in the Female Protagonists of Machado de Assis’s Dom Casmurro and Sheridan Le Fanu’s Carmilla” | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | es |
dc.description.degree | Máster en Estudios Ingleses Avanzados: Lenguas y Culturas en Contacto | es |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.subject.unesco | 5701.11 Enseñanza de Lenguas | es |