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dc.contributor.authorGómez Garzarán, Eduardo
dc.contributor.authorFernández Fuertes, Raquel 
dc.date.accessioned2020-07-07T10:38:50Z
dc.date.available2020-07-07T10:38:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationCulture and Education Cultura y Educación, Volume 32, 2020 - Issue 2, Pages 299-339es
dc.identifier.issn1135-6405es
dc.identifier.urihttp://uvadoc.uva.es/handle/10324/41174
dc.descriptionProducción Científicaes
dc.description.abstractThe relative order of constituents within determiner phrases (DP) in which the noun is modified by an adjective (AN) has traditionally been taught in English as an L2 subject in the Spanish context. This is not the case for the same type of phrase in which the N-head is modified by another N (NN). This study aims to assess the impact of direct instruction in English NNs as part of the school curriculum. Acceptability judgement data and production have been elicited from two groups of L1 Spanish-L2 English children living in Spain, one receiving explicit NN instruction and the other following the regular only-AN instruction. Results show an advancement of the instruction group not only in NNs but also in ANs. This has a double implication: that NNs and ANs might share a common morphosyntactic underlying structure and that explicit teaching of grammatical properties that are shared by different structures might result in better attainment.es
dc.description.abstractEn el aula de inglés como lengua extranjera en España se enseña el orden relativo de los elementos en sintagmas determinantes (SDet) en los que un adjetivo modifica a un nombre (AN). No ocurre lo mismo con sintagmas de este tipo en los que el nombre núcleo está modificado por otro nombre (NN). En este estudio se evalúa el impacto de la instrucción directa de los compuestos NN como parte integral del currículum. Se obtuvieron datos a partir de pruebas de juicios de aceptabilidad y de producción de dos grupos de escolares con español como primera lengua (L1), residentes en España, que cursaban estudios de inglés como segunda lengua (L2); uno de ellos con instrucción explícita sobre la estructura NN y el otro con instrucción tradicional únicamente sobre la estructura AN. Los resultados revelan mayor avance del grupo con instrucción explícita, no solo en relación con las estructuras NN sino también con las estructuras AN. La implicación es doble: por un lado, las estructuras NN y AN podrían compartir una estructura morfosintáctica subyacente común y, por otro lado, la enseñanza explícita de las propiedades gramaticales compartidas por estructuras diferentes podría mejorar el rendimiento en todas ellas.es
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.publisherTaylor & Francis (Routledge)es
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subject.classificationAprendizaje lingüísticoes
dc.subject.classificationLanguage learninges
dc.titleIs explicit instruction effective? The learning of English noun-noun and adjective-noun structures by L1 Spanish school children (¿Es efectiva la instrucción explícita? El aprendizaje de las estructuras nombre-nombre y adjetivo-nombre del inglés por escolares de L1 español)es
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.identifier.doi10.1080/11356405.2020.1741872es
dc.relation.publisherversionhttps://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/11356405.2020.1741872es
dc.identifier.publicationfirstpage299es
dc.identifier.publicationissue2es
dc.identifier.publicationlastpage339es
dc.identifier.publicationtitleCulture and Educationes
dc.identifier.publicationvolume32es
dc.peerreviewedSIes
dc.description.projectJunta de Castilla y León - ERDF (European Regional Development Fund) Ref. VA009P17es
dc.description.projectMinisterio de Ciencia, Innovación y Universidades y FEDER (Ref. PGC2018-097693-B-I00)es
dc.identifier.essn1578-4118es
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/draftes
dc.subject.unesco57 Lingüísticaes


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