• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/46740

    Título
    Programa de intervención emocional en menores hijos de mujeres víctimas de violencia de género: "Aprendiendo a regularse y superar barreras"
    Autor
    Pérez Yuguero, Álvaro Jesús
    Director o Tutor
    Callejo González, José JavierAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Educación y Trabajo SocialAutoridad UVA
    Año del Documento
    2021
    Titulación
    Grado en Educación Social
    Abstract
    La violencia de género atañe no solo a la mujer, sino que también afecta de forma directa a los menores que conviven con ella lo que hace que la intervención con ellos sea, también necesaria. El objetivo de este TFG es acercarse profesionalmente a estas situaciones y diseñar un programa de intervención, desde el ámbito de la Educación Social, para menores en situaciones de violencia desde la perspectiva de la educación emocional, además de otras herramientas metodologías y técnicas utilizadas habitualmente. Para ello, el TFG analiza, en primer lugar el fenómeno de los menores víctimas de violencia de género en España y los recursos y atención que reciben por parte de las Administraciones públicas y el Tercer Sector Social. La actuación programada está dirigida a menores entre los nueve y los doce años que viven en un contexto de violencia de género. Tratará de paliar en el menor los efectos de la exposición prolongada a la violencia y favorecer el aprendizaje de herramientas que prevengan la repetición de conductas agresivas a lo largo de su vida, potenciando el autocuidado, la regulación emocional, la psicoeducación y el bienestar general de los menores.
     
    Gender-based violence is a global phenomenon that affects not only women, but also directly affects children living with her, making intervention with them, necessary too. The aim of this TFG is to approach these situations professionally and to design an intervention program, from the Social Education field, for children in situations of violence from the perspective of emotional education, in addition to other tools, methodologies and techniques commonly used. In order to achieve the objectives set, efforts will be made to alleviate the effects of prolonged exposure to violence on children and to promote the learning of tools to prevent the repetition of aggressive behaviour throughout their lives, by enhancing self- care, emotional regulation, psychoeducation and the general well-being of children. The programmed action is aimed at children between the ages of 9 and 12 who live in a context of gender-based violence. This intervention is open, flexible and planned in fourteen sessions, which take into account the specific characteristics of the children. These sessions are divided into three phases: emotion identification, emotional expression and emotional causality, and always in coordination with other professionals.
    Palabras Clave
    Menores
    Violencia de género
    Educación social
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/46740
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Grado UVa [30934]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFG-G4795.pdf
    Tamaño:
    780.9Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10