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Título
Noun-noun compounds in a game task: what child data can tell us about teaching practices
Año del Documento
2020
Editorial
Thomson Reuters Aranzadi
Descripción
Producción Científica
Documento Fuente
Planelles, M., A. Foucart and J.M. Liceras (eds.). Perspetivas actuals en la enseñanza y el aprendizaje de lenguas en contextos multiculturales / Current Perspectives in Language Teaching and Learning in Multicultural Contexts. Thomson Reuters Aranzadi, 2020, pg. 481-505.
Abstract
The modification of a noun by another noun (e.g. paper plane) is not part of the English curriculum
in Spanish schools. This is so in spite of the presence these structures have in the textbooks used both
in the English subjects as well as in the content subjects taught in English. We have analyzed the
noun-noun constructions (NN compounds) produced by L1 Spanish-L2 English children in order to
address (i) the role of direct explicit instruction as opposed to indirect implicit instruction in the
English classroom; and (ii) the effect length of exposure can have in native-like attainment in these
cases. Four groups of participants have been considered: two groups that have been part of a 3-year
teaching program involving explicit NN instruction (a 9-year-old group and an 11-year-old group);
and the same two age groups following the regular instruction where NN modification is not explicitly
addressed in the classroom. Participants were tested by means of a director-matcher task which
prompted them to produce NN compounds. Results show that (i) explicit instruction has an effect and
that this effect is positive in that not only a more native-like production is achieved but also a higher
number of these structures do appear after the explicit instruction period; and (ii) length of exposure
has a parallel effect but is accentuated when combined with explicit instruction. This has a double
implication: explicit teaching of grammatical properties is effective and the productivity of English
NN compounds is something that can actually be taught. En los colegios españoles la modificación en inglés de un nombre por otro nombre (compuestos NN;
p.ej. paper plane) no es parte habitual del currículum a pesar de la alta incidencia de estas estructuras
en los libros de texto usados tanto en la asignatura de inglés como en las de contenido que se enseñan
en inglés. Este estudio se centra en los compuestos NN producidos por niños L1 español-L2 inglés y
persigue analizar (i) el papel de la instrucción explícita directa en contraposición a la instrucción
implícita indirecta en la clase de inglés; y (ii) el efecto que el tiempo de exposición puede tener para
alcanzar producciones gramaticales. Se estudian cuatro grupos de participantes: dos han recibido
durante tres años un plan específico de instrucción explícita en compuestos NN (estudiantes de 9 y
11 años), y otros dos grupos de las mismas edades han seguido la instrucción habitual que no incluye
la modificación NN. Se ha usado una tarea experimental semi-espontánea (director-matcher) que
favorece la producción de compuestos NN. Los resultados muestran que (i) la instrucción explícita
tiene un efecto positivo que implica un mayor índice de corrección gramatical tras el período de
instrucción explícita; y (ii) el tiempo de exposición tiene un efecto paralelo, pero además se acentúa
cuando se combina con la instrucción explícita. Estos resultados tienen una doble implicación: que la
enseñanza explícita de ciertas propiedades gramaticales es efectiva y que, además, la productividad
de los compuestos nominales en inglés es algo que efectivamente se puede enseñar.
Materias (normalizadas)
Adquisición de segunda lengua
Second language acquisition
ISBN
9788413099347
Version del Editor
Idioma
eng
Tipo de versión
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
Derechos
openAccess
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