Show simple item record

dc.contributor.authorSteffens, Karl
dc.contributor.authorBannan, Brenda
dc.contributor.authorDalgarno, Barney
dc.contributor.authorBartolomé Pina, Antonio Ramón
dc.contributor.authorEsteve González, Vanessa
dc.contributor.authorCela Ranilla, José María 
dc.date.accessioned2022-10-04T08:40:25Z
dc.date.available2022-10-04T08:40:25Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationRUSC. Universities and Knowledge Society Journal, Vol. 12, Nº. Extra 2, 2015 (Ejemplar dedicado a: Número especial: nous escenaris d'aprenentatge des d'una visió transformadora), págs. 73-86es
dc.identifier.issn1698-580Xes
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/55773
dc.descriptionProducción Científicaes
dc.description.abstractOur societies are considered knowledge societies in which lifelong learning is becoming increasingly important. At the same time, digital technologies are entering almost every aspect of our lives and now play an important role in education. The last decade has seen numerous new developments in the field of technology-enhanced learning. In 2004, George Siemens presented connectivism as a learning theory for the digital age. His ideas inspired the creation of Massive Open Online Courses (MOOCs), which have recently received a great deal of attention. Theoretical works on the use of digital devices for learning have focused on the affordances users perceive in these devices. Design research has also shown us that learning environments enriched by digital technologies are extremely complex and should be viewed as learning ecologies. The discussions on connectivism and MOOCs, affordances of digital devices, and design research have taken place in different discourses that have paid hardly any attention to each other. It is important to point out, however, that the developments in technology-enhanced learning not only can but need to be related to each other.es
dc.description.abstractNuestras sociedades son consideradas sociedades del conocimiento, donde el aprendizaje a lo largo de la vida obtiene cada vez más importancia. Al mismo tiempo, las tecnologías digitales forman parte de casi todos los aspectos de nuestra vida y juegan un papel importante en la educación. En la última década se han visto numerosos avances en el ámbito del aprendizaje enriquecido por la tecnología. En 2004, George Siemens presentó el conectivismo como teoría del aprendizaje para la era digital. Sus ideas inspiraron la creación de cursos online masivos abiertos (MOOCs), que han sido objeto de gran atención recientemente. La literatura científica relacionada con el uso de dispositivos digitales para el aprendizaje se ha centrado en las potencialidades que los usuarios perciben de estos dispositivos. La investigación del diseño también nos ha mostrado que los entornos de aprendizaje enriquecidos por la tecnología son complejos y deben ser vistos como ecologías de aprendizaje. Las discusiones sobre conectivismo y MOOCs, las potencialidades de los dispositivos digitales y la investigación del diseño han aparecido en diferentes discursos observados de manera aislada. En este sentido, es importante señalar que los avances en el aprendizaje enriquecido por la tecnología no solo pueden sino que deben mostrarse relacionados entre sí.es
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversitat Oberta de Catalunyaes
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/*
dc.subjectEducational Technologyes
dc.subjectTecnología educativaes
dc.subjectDiseño - Investigación - Metodologíaes
dc.subjectLearninges
dc.subjectEnseñanza - Evaluaciónes
dc.titleRecent developments in technology-enhanced learning: a critical assessmentes
dc.title.alternativeAvances en el aprendizaje enriquecido con la tecnología: una evaluación crítica
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.rights.holder© Universitat Oberta de Catalunyaes
dc.identifier.doi10.7238/rusc.v12i2.2453es
dc.relation.publisherversionhttps://rusc.uoc.edu/rusc/ca/index.php/rusc/article/view/v12n2-steffens-bannan-dalgarno-bartolome-esteve-cela.htmles
dc.identifier.publicationfirstpage73es
dc.identifier.publicationissueExtra 2es
dc.identifier.publicationlastpage86es
dc.identifier.publicationtitleRUSC. Universities and Knowledge Society Journales
dc.identifier.publicationvolume12es
dc.peerreviewedSIes
dc.identifier.essn1698-580Xes
dc.rightsAttribution 3.0 Unported*
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.subject.unesco5312.04 Educaciónes
dc.subject.unesco58 Pedagogíaes


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record