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dc.contributor.advisorPerojo Arronte, María Eugenia es
dc.contributor.authorRibeiro Pimentel, Danyelle
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras es
dc.date.accessioned2023-02-06T15:56:48Z
dc.date.available2023-02-06T15:56:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/58527
dc.description.abstractGothic literature sets the ideal environment to represent sexual orientation and, specifically, lesbianism in a period when homosexuality was transgressive, as is nineteenth- and twentieth-century Britain. This dissertation examines the evolution in the representation of the lesbian figure from the nineteenth to the twenty-first century. This study is based on the analysis of the main female characters as lesbian figures in three British Gothic novels from different periods: Carmilla (1872) by Sheridan Le Fanu, Rebecca (1938) by Daphne Du Maurier and Fingersmith (2002) by Sarah Waters. The analysis takes as a primary reference the literary Gothic tradition, Queer Theory and Lesbian Gothic. The conclusions show that the lesbian figure of the twentieth-first century is represented with more confidence about her sexual identity than those of the previous novels, but Gothic elements still reflect an anxiety about it caused by social prejudice similar to the previous centuries.es
dc.description.abstractLa literatura gótica crea el entorno ideal para representar la orientación sexual y, en concreto, el lesbianismo en una época, como es la Gran Bretaña de los siglos XIX y XX, en la que la homosexualidad tenía un carácter transgresor. Este trabajo estudia la evolución en la representación del lesbianismo desde el siglo XIX hasta el XXI. Para ello, se analizan los personajes femeninos principales en tres novelas góticas británicas de periodos diferentes: Carmilla (1872), de Sheridan Le Fanu; Rebecca (1938), de Daphne Du Maurier; y Fingersmith (2002), de Sarah Waters. El análisis toma como referencias metodológicas la tradición gótica, la teoría queer y el subgénero gótico lésbico. Las conclusiones muestran que la figura lesbiana del siglo XXI se muestra más segura de su identidad sexual, pero los elementos góticos aún reflejan la ansiedad causada por los prejuicios sociales, de una forma parecida a los siglos anteriores.es
dc.description.sponsorshipDepartamento de Filología Inglesaes
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.classificationLesbian Gothices
dc.subject.classificationLesbianismes
dc.subject.classificationBritish Gothic literaturees
dc.subject.classificationSexual identityes
dc.subject.classificationQueer Theoryes
dc.subject.classificationGótico lésbicoes
dc.subject.classificationLesbianismoes
dc.subject.classificationLiteratura gótica británicaes
dc.subject.classificationIdentidad sexuales
dc.subject.classificationTeoría queeres
dc.titleGothic Lesbianism in Joseph T. Sheridan Le Fanu’s Carmilla (1872), Daphne Du Maurier’s Rebecca (1938) and Sarah Waters’s Fingersmith (2002)es
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises
dc.description.degreeGrado en Estudios Ingleseses
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.subject.unesco5701.11 Enseñanza de Lenguases


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