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    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/65570

    Título
    Digital transparency and political communication
    Autor
    Campos-Domí­nguez, Eva
    Dí­ez-Garrido, Marí­a
    Año del Documento
    2023
    Documento Fuente
    Profesional De La información Information Professional, 32(1).
    Résumé
    The academic debate on transparency has experienced a boom in recent decades. A review of the scientific literature allows us to identify two key moments in the discussion on digital transparency: the declaration of Barack Obama´s Memorandum on transparency and open government in 2009 and the Cambridge Analytica scandal in 2018. The first was linked to a groundswell of enthusiasm for the concept of government transparency, with the promise that it would boost accountability, eliminate corruption, and promote political efficiency in a crisis of institutional legitimacy. The second altered the digital transparency agenda and catalysed a discussion about the need for technology and social media companies (Facebook, Twitter, or Google) to make transparency commitments because of their role in generating a public conversation and the democratic implications. This paper reviews the idea of digital transparency in the scientific literature framed in the field of political communication and tries to reflect the need for more research on its political, social, and cultural implications.
    Palabras Clave
    Transparency
    Digital transparency
    Political communication
    Open government
    Access to information
    Media transparency
    Transparency and social networks
    Social media
    Revisión por pares
    SI
    DOI
    10.3145/epi.2023.ene.04
    Patrocinador
    Este artículo se inscribe en el marco del proyecto «Flujos de desinformación, polarización y crisis de la interme-diación mediática (Disflows) (PID2020-113574RB-I00)», financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación de España, y de la Cátedra de Transparencia y Gobierno Abierto de la Universidad de Valladolid.
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/65570
    Tipo de versión
    info:eu-repo/semantics/draft
    Derechos
    openAccess
    Aparece en las colecciones
    • DEP099 - Artículos de revista [363]
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    Nombre:
    iolea,+320104_Campos_Diez_Castellano.pdf
    Tamaño:
    588.6Ko
    Formato:
    Adobe PDF
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