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dc.contributor.advisorSoterraña Aguirre Rincón, María
dc.contributor.authorRioja Fernández, Ana Verónica
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Escuela de Doctorado 
dc.date.accessioned2024-11-14T08:12:51Z
dc.date.available2024-11-14T08:12:51Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/71438
dc.description.abstractThe book of madrigals Armonía espiritual (Madrid, 1624) by the court violinist Stefano Limido (?-1647) contains eleven works based on poems with religious themes by some of the most representative writers of the Golden Age. After having delved into and analyzed the volume and having explored its historical, artistic, devotional and musical context, it can be stated that there exists in it a confluence of exceptional characteristics, -comparing it with the repertoires published during that period-, which coexist with other more common features in the spiritual music of the epoch. The main one, the choice of texts that are connected with the precepts promoted by the Counter-Reformation and the institutions and congregations that projected them. Not in vain, the spiritual madrigal was one of the ways that the Tridentine movement used as a catalyst for the new rule. This research work analyzes the close relationship of the contents of the poems on which Limido's madrigals are based with the conciliar postulates and other literary manifestations that supported them, such as the preachers' sermons, treatises on religious oratory or poetry. spiritual of the time. Likewise, it analyzes all those features (some circumstantial that surround the printed matter and others that attend to its musical characteristics), which, as a whole, make Spiritual Harmony an unusual book.en
dc.description.abstractEl libro de madrigales Armonía Espiritual (Madrid, 1624) del violón de la corte Stefano Limido (?-1647) contiene once obras basadas en poemas de temática religiosa de algunos de los escritores más representativos del Siglo de Oro. Tras haber profundizado y analizado el volumen y explorado su contexto histórico, artístico, devocional y musical, se puede afirmar que existe en él una confluencia de características excepcionales, -comparándolo con los repertorios publicados durante ese periodo-, que coexisten con otros rasgos más habituales en la música espiritual de la época. El principal, la elección de unos textos que están conectados con los preceptos impulsados por la Contrarreforma y las instituciones y congregaciones que los proyectaron. No en vano, en madrigal espiritual fue una de las vías que el movimiento tridentino utilizó como catalizador de la nueva regla. Este trabajo de investigación analiza la estrecha relación de los contenidos de los poemas en los que se basan los madrigales de Limido con los postulados conciliares y otras manifestaciones literarias que los secundaron, como los sermones de los predicadores, los tratados de oratoria religiosa o la poesía espiritual de la época. Asimismo, analiza todos aquellos rasgos (algunos circunstanciales que rodean el impreso y otros que atienden a sus características musicales), que, en su conjunto, hacen de Armonía espiritual un libro inusitado.es
dc.description.sponsorshipEscuela de Doctorado
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectMúsica
dc.subject.classificationSpiritual madrigal
dc.subject.classificationMadrigal espiritual
dc.titleArmonía espiritual de Stefano Limido (Madrid, 1624): lo excepcional en lo cotidiano
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.date.updated2024-11-14T08:12:51Z
dc.description.degreeDoctorado en Musicología
dc.identifier.doi10.35376/10324/71438
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.unesco6203.06 Música, Musicología


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