• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo UVaDOCComunidadesPor fecha de publicaciónAutoresMateriasTítulos

    Mi cuenta

    Acceder

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    Compartir

    Ver ítem 
    •   UVaDOC Principal
    • PRODUCCIÓN CIENTÍFICA
    • Departamentos
    • Dpto. Historia del Arte
    • DEP39 - Artículos de revista
    • Ver ítem
    •   UVaDOC Principal
    • PRODUCCIÓN CIENTÍFICA
    • Departamentos
    • Dpto. Historia del Arte
    • DEP39 - Artículos de revista
    • Ver ítem
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/74478

    Título
    Imago mundi. The notion of something as a microcosm of the macrocosm
    Autor
    Ferrer Ventosa, RogerAutoridad UVA Orcid
    Año del Documento
    2023
    Editorial
    Ediciones Complutense
    Descripción
    Producción Científica
    Documento Fuente
    De Medio Aevo, Mayo 2023, Vol. 12 n. 2. p. 495-511
    Resumen
    This essay studies the notion of something as a microcosm of the macrocosm in medieval and early modern cultures from several perspectives. To gain deeper insights into this idea, it is necessary to understand medieval principles of astrology, ideas that were related to the Neoplatonic and Hermetic mindsets, two schools of philosophy and religion for which the concept of microcosm was central. Specifically, it is examined here from four perspectives, namely, the human mind/soul/imagination, the human body, cities and buildings, especially churches, as microcosms, and finally a work of art or image as an imago mundi that mirrors the whole. To this end, the analysis draws from visual and textual sources, enquires into iconographic types such as the zodiac man, intellectual milieus like the court of Alfonso X, interpretations appearing in Arabic texts and essential reading in this regard, including the Picatrix and al-Kindi’s De radiis, plus some examples as far removed from the Christian medieval cultural horizon as the Indian Upanishads, Andrei Tarkovsky and Antoni Tàpies. This study is not only based on information from different fields of knowledge, mostly visual and religious studies, but also draws from anthropology of arts and philosophy
    Materias Unesco
    6203 Teoría, Análisis y Critica de las Bellas Artes
    6203.05 Estética de las Bellas Artes
    5506.02 Historia del Arte
    Palabras Clave
    Astrology; Picatrix; al-Kindi; Ficino; Hermetism; zodiac man.
    ISSN
    2255-5889
    Revisión por pares
    SI
    DOI
    10.5209/dmae.85853
    Patrocinador
    Este trabajo recibió financiación de NextGenerationEU y el Ministerio de Universidades como un contrato posdoctoral Margarita Salas REQ-UdG2021-23
    Version del Editor
    https://revistas.ucm.es/index.php/DMAE/article/view/85853/4564456564516
    Idioma
    eng
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/74478
    Tipo de versión
    info:eu-repo/semantics/publishedVersion
    Derechos
    openAccess
    Aparece en las colecciones
    • DEP39 - Artículos de revista [114]
    Mostrar el registro completo del ítem
    Ficheros en el ítem
    Nombre:
    Roger Ferrer, 'Imago Mundi'.pdf
    Tamaño:
    1.320Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Descripción:
    Artículo principal
    Thumbnail
    Visualizar/Abrir
    Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 InternacionalLa licencia del ítem se describe como Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10