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dc.contributor.advisorRobles Gómez, Margarita es
dc.contributor.authorGázquez Diez, Paula
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Facultad de Educación de Palencia es
dc.date.accessioned2025-09-16T12:07:38Z
dc.date.available2025-09-16T12:07:38Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/77791
dc.description.abstractThis work focuses on the application of active methodologies and Content and Language Integrated Learning (CLIL) in a didactic unit of Science for students of 4th grade of Primary Education. This project proposes to integrate active pedagogies in bilingual learning environments. The main objective of this project is to integrate active pedagogies and CLIL to improve science learning in English, encouraging participation and problem solving. The methodology is based on a practical and experiential approach, with activities designed for students to explore content such as; types of energy, contact and non-contact forces, etc. The assessment is aligned with the key competences established in the LOMLOE for science content and with the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR), ensuring a comprehensive assessment of content and linguistic development. The conclusions of this project suggest that the combination of CLIL and active pedagogies can be very effective in facilitating the acquisition of scientific knowledge and the development of language skills in English. Students are not expected to understand theoretical concepts, but also, be able to apply them in real life context, demonstrating meaningful and holistic learninges
dc.description.abstractEste trabajo se centra en la aplicación de metodologías activas y el Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) en una unidad didáctica de Ciencias para alumnos de 4º de Educación Primaria. Este proyecto propone integrar pedagogías activas en entornos de aprendizaje bilingües. El objetivo principal de este proyecto es integrar pedagogías activas y el AICLE, para mejorar el aprendizaje de ciencias en inglés, fomentando la participación y la resolución de problemas. La metodología se basa en un enfoque práctico y experimental, con actividades diseñadas para que los alumnos exploren los contenidos como; los tipos de energía fuerzas de contacto o sin contacto, etc. La evaluación se alinea con las competencias clave establecidas en la LOMLOE para los contenidos de ciencias y con el Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas (MCER), asegurando una evaluación integral del contenido y del desarrollo lingüístico. Las conclusiones de este proyecto sugieren que la combinación del AICLE y las pedagogías activas puede ser muy efectiva para facilitar la adquisición de conocimientos científicos y el desarrollo de habilidades lingüísticas en inglés. Esta propuesta busca que los estudiantes sean capaces de aplicar conceptos teóricos en contextos reales, demostrando así un aprendizaje significativo e integrales
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isospaes
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.classificationLOMLOEes
dc.subject.classificationCEFRes
dc.subject.classificationEnglish as a foreign languagees
dc.subject.classificationEnglish as a vehicular languagees
dc.subject.classificationMetodologías en Inglés y Cienciases
dc.subject.classificationMCERes
dc.titleClil and active pedagogies for learning sciences in english for 4th grade of primary educationes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises
dc.description.degreeGrado en Educación Primariaes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.subject.unesco5801.05 Pedagogía Experimentales
dc.subject.unesco5801.07 Métodos Pedagógicoses
dc.subject.unesco5801.04 Teorías Educativases


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