| dc.contributor.advisor | Robles Gómez, Margarita | es |
| dc.contributor.author | Gázquez Diez, Paula | |
| dc.contributor.editor | Universidad de Valladolid. Facultad de Educación de Palencia | es |
| dc.date.accessioned | 2025-09-16T12:07:38Z | |
| dc.date.available | 2025-09-16T12:07:38Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.uri | https://uvadoc.uva.es/handle/10324/77791 | |
| dc.description.abstract | This work focuses on the application of active methodologies and Content and
Language Integrated Learning (CLIL) in a didactic unit of Science for students of 4th grade of
Primary Education. This project proposes to integrate active pedagogies in bilingual learning
environments. The main objective of this project is to integrate active pedagogies and CLIL to
improve science learning in English, encouraging participation and problem solving. The
methodology is based on a practical and experiential approach, with activities designed for
students to explore content such as; types of energy, contact and non-contact forces, etc. The
assessment is aligned with the key competences established in the LOMLOE for science
content and with the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR),
ensuring a comprehensive assessment of content and linguistic development. The conclusions
of this project suggest that the combination of CLIL and active pedagogies can be very effective
in facilitating the acquisition of scientific knowledge and the development of language skills
in English. Students are not expected to understand theoretical concepts, but also, be able to
apply them in real life context, demonstrating meaningful and holistic learning | es |
| dc.description.abstract | Este trabajo se centra en la aplicación de metodologías activas y el Aprendizaje Integrado de
Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) en una unidad didáctica de Ciencias para alumnos
de 4º de Educación Primaria. Este proyecto propone integrar pedagogías activas en entornos
de aprendizaje bilingües. El objetivo principal de este proyecto es integrar pedagogías activas
y el AICLE, para mejorar el aprendizaje de ciencias en inglés, fomentando la participación y
la resolución de problemas. La metodología se basa en un enfoque práctico y experimental,
con actividades diseñadas para que los alumnos exploren los contenidos como; los tipos de
energía fuerzas de contacto o sin contacto, etc. La evaluación se alinea con las competencias
clave establecidas en la LOMLOE para los contenidos de ciencias y con el Marco Común
Europeo de Referencia para las Lenguas (MCER), asegurando una evaluación integral del
contenido y del desarrollo lingüístico. Las conclusiones de este proyecto sugieren que la
combinación del AICLE y las pedagogías activas puede ser muy efectiva para facilitar la
adquisición de conocimientos científicos y el desarrollo de habilidades lingüísticas en inglés.
Esta propuesta busca que los estudiantes sean capaces de aplicar conceptos teóricos en
contextos reales, demostrando así un aprendizaje significativo e integral | es |
| dc.format.mimetype | application/pdf | es |
| dc.language.iso | spa | es |
| dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject.classification | LOMLOE | es |
| dc.subject.classification | CEFR | es |
| dc.subject.classification | English as a foreign language | es |
| dc.subject.classification | English as a vehicular language | es |
| dc.subject.classification | Metodologías en Inglés y Ciencias | es |
| dc.subject.classification | MCER | es |
| dc.title | Clil and active pedagogies for learning sciences in english for 4th grade of primary education | es |
| dc.type | info:eu-repo/semantics/bachelorThesis | es |
| dc.description.degree | Grado en Educación Primaria | es |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
| dc.subject.unesco | 5801.05 Pedagogía Experimental | es |
| dc.subject.unesco | 5801.07 Métodos Pedagógicos | es |
| dc.subject.unesco | 5801.04 Teorías Educativas | es |