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dc.contributor.advisorDapia Ferreiro, María Celsa es
dc.contributor.authorJulián García, Andrea
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras es
dc.date.accessioned2025-11-05T09:16:41Z
dc.date.available2025-11-05T09:16:41Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/79274
dc.description.abstractEnglish is nowadays the most widely taught foreign language in Spanish schools, particularly through bilingual programs such as CLIL (Content and Language Integrated Learning). However, the impact of these programs on student academic performance remains controversial. This final degree project aims to analyze how bilingual education affects both subject comprehension and language learning. For that purpose, a survey was given to students to assess different key areas: linguistic competence, content comprehension, and level of satisfaction with the bilingual system. The results reveal that, although bilingual education improves English skills and intercultural awareness, it also register challenges, especially for those with lower language. In addition, teacher training and the socioeconomic context influence its effectiveness. The study concludes that bilingual education has great potential, whenever it is implemented with equity and methodological support.es
dc.description.abstractActualmente el inglés es la lengua extranjera más enseñada en los centros educativos de España, especialmente a través de programas bilingües como el AICLE (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras). No obstante, el impacto de estos programas en el rendimiento académico de los estudiantes sigue siendo controvertido. Este trabajo de fin de grado tiene como objetivo analizar cómo afecta la educación bilingüe tanto a la comprensión de las asignaturas como al aprendizaje del idioma. Para ello, se realizó una encuesta a estudiantes que evalúa distintas áreas clave: competencia lingüística, comprensión de contenidos y nivel de satisfacción con el sistema bilingüe. Los resultados revelan que, aunque la educación bilingüe mejora las habilidades en inglés y la conciencia intercultural, también presenta retos, especialmente para quienes tienen menor dominio del idioma. Además, la formación del profesorado y el contexto socioeconómico influyen en su eficacia. El estudio concluye que la educación bilingüe tiene un gran potencial, siempre que se implemente con equidad y apoyo metodológico.es
dc.description.sponsorshipDepartamento de Filología Inglesaes
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.classificationBilingual Educationes
dc.subject.classificationCLILes
dc.subject.classificationAcademic Performancees
dc.subject.classificationSecond LanguageAcquisitiones
dc.subject.classificationEducational Equityes
dc.subject.classificationStudent Perceptiones
dc.subject.classificationEducación bilingüees
dc.subject.classificationAICLEes
dc.subject.classificationRendimiento académicoes
dc.subject.classificationAdquisición de la segunda lenguaes
dc.subject.classificationEquidad educativaes
dc.subject.classificationPercepción estudiantiles
dc.titleThe impact of bilingual educational programmes on students’ academic performance in Spaines
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises
dc.description.degreeGrado en Estudios Ingleseses
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.subject.unesco5701.11 Enseñanza de Lenguases


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