| dc.contributor.advisor | Barranco Izquierdo, Natalia | es |
| dc.contributor.author | Molinero Jiménez, Susana | |
| dc.contributor.editor | Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras | es |
| dc.date.accessioned | 2025-11-19T19:57:39Z | |
| dc.date.available | 2025-11-19T19:57:39Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.uri | https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79870 | |
| dc.description.abstract | This Master’s Dissertation proposes the implementation of mediation activities in second
language teaching within Higher Vocational Education, specifically in the Web
Application Development program. A didactic unit is designed and implemented based
on CEFR descriptors adapted to professional contexts where mediation strategies are
required. The study evaluates how these activities foster meaningful learning at this level
by increasing student motivation and participation while developing linguistic
competences. A mixed-method approach is used to assess the tasks, combining teacher
observation, student self-assessment, and evaluable tasks. The findings show that
mediation activities enhance communicative competences and promote the use of the
second language in authentic contexts. | es |
| dc.description.abstract | El presente Trabajo de Fin de Máster hace una propuesta de implementación de las
actividades de mediación en la enseñanza de la segunda lengua en Formación Profesional
Superior en el programa de Desarrollo de Aplicaciones Web (DAW). Se presenta un
diseño de unidad didáctica según los descriptores del MCER aplicado a contextos
profesionales en los que se requiera de estrategias de mediación con su posterior
implementación en el aula. El estudio evalúa como estas actividades fomentan el
aprendizaje significativo a este nivel, aumentando la motivación y la participación de los
alumnos desarrollando competencias lingüísticas. Para la evaluación de las tareas se
emplea un enfoque mixto combinado la observación docente, la autoevaluación y tareas
evaluables. Los resultados de la investigación muestran como las actividades de
mediación mejoran las competencias comunicativas y promueven el uso de la segunda
lengua en contextos auténticos. | es |
| dc.description.sponsorship | Departamento de Didáctica de la Lengua y Literatura | es |
| dc.format.mimetype | application/pdf | es |
| dc.language.iso | eng | es |
| dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject.classification | Mediation | es |
| dc.subject.classification | CEFR | es |
| dc.subject.classification | Vocational Education and Training | es |
| dc.subject.classification | VET | es |
| dc.subject.classification | Mediación | es |
| dc.subject.classification | MCER | es |
| dc.subject.classification | Formación Profesional | es |
| dc.subject.classification | FP | es |
| dc.title | Linguistic Mediation Activities to Develop Social and Plurilingual Skills: Design, Implementation, and Evaluation of EFL in VET. | es |
| dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | es |
| dc.description.degree | Máster Universitario en Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas | es |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
| dc.subject.unesco | 5701.11 Enseñanza de Lenguas | es |