Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79893
Título
How is a (Wicked) Witch created? Oppression and Empowerment in the Land of Oz
Autor
Director o Tutor
Año del Documento
2025
Titulación
Grado en Estudios Ingleses
Abstract
Beyond her role as an iconic horror figure, the witch functions as a powerful archetype
historically shaped by fear and power, revealing the structural faults of the patriarchy. This
undergraduate dissertation aims to explore her presence in American cinema to better
understand her enthralling nature, with particular focus on one of its most important characters,
the infamous Wicked Witch of the West. Employing feminist studies —including Julia
Kristeva’s abjection and Barbara Creed’s Monstrous Feminine— as theoretical frameworks,
the study traces an outline of the witch’s evolution across cinematographic history to critically
examine her complexity. The findings of this research reveal that Elphaba embodies not a
singular archetype, but rather an amalgamation of different and intersecting identities, each
reflecting a different stage of defiance and revolution. Through this in-depth investigation, this
dissertation contributes to the extensive repository of feminist studies about a traditionally
gendered character, capable of being a progressive figure. Más allá de su rol como figura icónica del terror, la bruja funciona como un poderoso arquetipo
cultural históricamente definido por el miedo y el poder, revelando los fallos estructurales del
sistema patriarcal. Este trabajo de fin de grado busca explorar su presencia en el cine
estadounidense para comprender mejor su naturaleza cautivadora, con especial atención a uno
de sus personajes más importantes: la infame bruja mala del oeste. Empleando estudios
feministas —incluyendo la abyección de Julia Kristeva y el monstruo femenino de Barbara
Creed— como marcos teóricos, el estudio traza un esquema de la evolución de la bruja a lo
largo de la historia cinematográfica para examinar críticamente su complejidad. Los hallazgos
de esta investigación revelan que Elphaba no encarna un solo arquetipo, sino una amalgama de
identidades diferentes e interrelacionadas, cada una reflejando una etapa distinta de desafío y
revolución. A través de esta profunda investigación, esta tesis contribuye al extenso repertorio
de estudios feministas sobre un personaje tradicionalmente definido por el género, capaz de ser
una figura progresista.
Materias Unesco
5701.11 Enseñanza de Lenguas
Palabras Clave
Cinema
Abjection
Wicked
Feminism
Monstrous Feminine
Bruja
Cine
Abyección
Feminismo
Monstruo Femenino
Departamento
Departamento de Filología Inglesa
Idioma
eng
Derechos
openAccess
Collections
- Trabajos Fin de Grado UVa [32925]
Files in this item
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional









