Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/10618
Title: La recepción de "Met." 13,750-897 en libretos de ópera
Authors: Álvarez Morán, María Consuelo
Iglesias Montiel, Rosa María
Editors: Ediciones Universidad de Valladolid
Issue Date: 2013
Citation: Minerva: Revista de filología clásica, 2013, N.26, pags.231-265
Abstract: The influence of Ovid's Metamorphoses in secular dramas of several Italian courts of the 15th and 16th centuries paves the way for the birth of opera in Italy. The themes of the first musical dramas draw their inspiration from Ovid's Metamorphoses; since then, the Ovidian arguments have continued to attract the interest of composers and librettists throughout the history of opera. This article examines the adaptation of the love triangle between Acis, Galatea and Polyphemus, a legend created by Ovid, into opera. After a mythographic analysis of the characters, the authors analyze the adaptation of Met. 13,750-897 in three musical dramas: the pastoral héroïque by Lully-Campistron, the zarzuela by Literes-Cañizares and the masque by Händel-Gay. The detailed comparative analysis of the different librettos with the Metamorphoses demonstrates the writers' fidelity to, or free adaptation from, their source. At the same time, the paper aims to detect the influence of other passages of this Ovidian epos on these works.
El influjo de las Metamorfosis de Ovidio en los dramas profanos de las diferentes cortes italianas del cuatrocientos y quinientos marca el camino para el nacimiento de la ópera en Italia. Los dramas musicales inician su andadura con argumentos ovidianos que seguirán captando el interés de compositores y libretistas a lo largo la historia de la ópera. En este artículo se analiza cómo el triángulo amoroso formado por Acis, Galatea y Polifemo, leyenda de creación ovidiana, ejerce su influencia en la ópera. Tras el análisis mitográfico de los personajes, las autoras estudian la adaptación de Met. 13,750-897 en tres dramas musicales: la pastoral héroïque de Lully-Campistron, la zarzuela de Literes-Cañizares y la masque de Händel-Gay. El detallado análisis comparativo de los diferentes libretos y el original ovidiano permite inferir la fidelidad y/o libertad de los libretistas con respecto al modelo así como detectar cómo se trasluce el influjo de otros pasajes de la epopeya latina.
Keywords: Filología clásica
ISSN: 0213-9634
Language: spa
URI: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/10618
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Minerva: Revista de filología clásica - 2013 - Num. 26

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Minerva-2013-26-recepcion-met.pdf294,81 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

Suggestions
University of Valladolid
Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.5
UVa-STIC