Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/23692
Title: Significados y funciones del deporte en la vida ¿colegial¿: análisis de tres películas de cine mudo
Authors: Barbero, José Ignacio
Rodríguez Campazas, Hugo
Editors: Ediciones Universidad de Valladolid
Issue Date: 2010
Citation: Agora para la educación física y el deporte, 2010, N.1, pags.49-74
Abstract: The general question that orientates a wider research is this: how it is presented and defined sport (and, therefore, a variety of body capitals that determine people's lives) by the subgenre of sport movies? In this framework, this article focus on three silent films (Brown of Harvard, 1926; College, 1927; The Freshman, 1925) produced in the USA during the Roaring Twenties. The plots of these three stories take place in different university campuses.We have organized our tale in two parts: firstly, we summarize the content analysis of those films in order to show the dominant discourses (image of university life, role of sport in this social context, models of femininity and masculinity, signs of fragility and dispossession...) and, within them, possible discrepancies. Secondly, as an (unnecessary) triangulation, we propose the contrast between the tone of what is said in the movies and what could be read at that time in other, more academic, texts.If we abide by this (unnecessary) triangulation, the conclusion is that the explanations contained in these three films coincide with what is said in the written texts of the field. Consequently, we must not underestimate its value as a primary source for research.
La pregunta general que orienta una investigación más amplia es: ¿cómo se presenta y define el deporte -y, por ende, los modelos y capitales corporales que condicionan la vida de las personas de distinta clase y condición- en los relatos del 'subgénero' de cine deportivo? En ese marco, en este artículo nos ceñimos a tres películas mudas, producidas durante los felices años veinte estadounidenses (Brown of Harvard, 1926; College, 1927; The Freshman, 1925), cuyas tramas se desarrollan en recintos universitarios.El análisis que llevamos a cabo consta de dos partes: En la primera, desguazamos el contenido de dichos relatos fílmicos con el fin de mostrar los discursos dominantes (imagen de la vida colegial universitaria, función del deporte en dicho contexto social, modelos de feminidad y masculinidad, signos de fragilidad y desposesión, etc.) y, dentro de ellos, las posibles divergencias. En la segunda, a modo de (innecesaria) triangulación, proponemos el contraste entre el tono de lo que se dice en las películas y lo que se podía leer en esa época en otros medios más académicos.La conclusión a la que llegamos, ateniéndonos a dicha (innecesaria) triangulación, es que las explicaciones contenidas en estos tres relatos fílmicos coinciden con lo que se dice en los textos escritos. En consecuencia, no hay que despreciar su valor como fuente primaria de estudio.
ISSN: 1578-2174
Language: spa
URI: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/23692
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Ágora para la educación física y el deporte - 2010 - Vol. 12-1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AEFD-2010-1-significados-funciones-deporte.pdf226 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

Suggestions
University of Valladolid
Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.5
UVa-STIC