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dc.contributor.advisorPerojo Arronte, María Eugenia es
dc.contributor.authorGómez Vega, Beatriz
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras es
dc.date.accessioned2018-12-05T08:39:31Z
dc.date.available2018-12-05T08:39:31Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://uvadoc.uva.es/handle/10324/33292
dc.description.abstractIn the following study, I analyze the figure of the scientist and the scientific process in Mary Shelley’s novel Frankenstein as well as in five different cinematographic adaptations: Frankenstein(1931), by James Whale; The Curse of Frankenstein (1957), by Terence Fisher; The Young Frankenstein (1974), by Mel Brooks; Mary Shelley’s Frankenstein (1994), by Kenneth Branagh; and Victor Frankenstein (2015), by Paul McGuigan. I also carry out a review of the scientific background in the nineteenth century and of Mary Shelley’s education and the scientific influences she may have had while writing the novel. Then each representation of the scientist is classified according to Haynes’ classification in From Faustus to Strangelove. Afterwards, I analyze the way in which the scientific process is carried out in each film adaptation. Finally, I conclude outlining the homogeneous depictions of Victor Frankenstein and the free, detailed representations of the scientific process made by the different film adaptations.es
dc.description.abstractEn el siguiente estudio, analizo la figura del científico y del proceso científico llevado a cabo en la novela de Mary Shelley, Frankenstein, así como en cinco de sus adaptaciones cinematográficas: Frankenstein (1931), de James Whale; La maldición de Frankenstein (1957), de Terence Fisher; El Jovencito Frankenstein (1974), de Mel Brooks; Frankenstein de Mary Shelley (1994), de Kenneth Branagh; y Victor Frankenstein (2015), de Paul McGuigan. Mi análisis comienza con una breve presentación de los avances científicos del siglo XIX relacionados con la novela, así como de la educación y las posibles influencias científicas que Mary Shelley pudo tener cuando la escribió. Catalogo cada representación de la figura del científico siguiendo la clasificación que Haynes realiza en From Faustus to Strangelove. A continuación, analizo la manera en la que el proceso científico se ha llevado a cabo en cada adaptación cinematográfica. Finalmente, concluyo mi estudio destacando cuestiones como la homogeneidad en las representaciones de Víctor Frankenstein y el libre y detallado desarrollo del proceso científico que se realiza en las diferentes adaptaciones cinematográficas.es
dc.description.sponsorshipDepartamento de Filología Inglesaes
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject.classificationFrankenstein; Mary Shelley; scientist; science fiction; film adaptationes
dc.subject.classificationMary Shelley; científico; ciencia ficción; adaptación cinematográficaes
dc.titleScience and the Scientist in Frankenstein: From Literature to Film Adaptationes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises
dc.description.degreeGrado en Estudios Ingleseses
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International


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