Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/33292
Title: Science and the Scientist in Frankenstein: From Literature to Film Adaptation
Authors: Gómez Vega, Beatriz
Editors: Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras
Tutor: Perojo Arronte, María Eugenia
Issue Date: 2018
Degree : Grado en Estudios Ingleses
Abstract: In the following study, I analyze the figure of the scientist and the scientific process in Mary Shelley’s novel Frankenstein as well as in five different cinematographic adaptations: Frankenstein(1931), by James Whale; The Curse of Frankenstein (1957), by Terence Fisher; The Young Frankenstein (1974), by Mel Brooks; Mary Shelley’s Frankenstein (1994), by Kenneth Branagh; and Victor Frankenstein (2015), by Paul McGuigan. I also carry out a review of the scientific background in the nineteenth century and of Mary Shelley’s education and the scientific influences she may have had while writing the novel. Then each representation of the scientist is classified according to Haynes’ classification in From Faustus to Strangelove. Afterwards, I analyze the way in which the scientific process is carried out in each film adaptation. Finally, I conclude outlining the homogeneous depictions of Victor Frankenstein and the free, detailed representations of the scientific process made by the different film adaptations.
En el siguiente estudio, analizo la figura del científico y del proceso científico llevado a cabo en la novela de Mary Shelley, Frankenstein, así como en cinco de sus adaptaciones cinematográficas: Frankenstein (1931), de James Whale; La maldición de Frankenstein (1957), de Terence Fisher; El Jovencito Frankenstein (1974), de Mel Brooks; Frankenstein de Mary Shelley (1994), de Kenneth Branagh; y Victor Frankenstein (2015), de Paul McGuigan. Mi análisis comienza con una breve presentación de los avances científicos del siglo XIX relacionados con la novela, así como de la educación y las posibles influencias científicas que Mary Shelley pudo tener cuando la escribió. Catalogo cada representación de la figura del científico siguiendo la clasificación que Haynes realiza en From Faustus to Strangelove. A continuación, analizo la manera en la que el proceso científico se ha llevado a cabo en cada adaptación cinematográfica. Finalmente, concluyo mi estudio destacando cuestiones como la homogeneidad en las representaciones de Víctor Frankenstein y el libre y detallado desarrollo del proceso científico que se realiza en las diferentes adaptaciones cinematográficas.
Classification: Frankenstein; Mary Shelley; scientist; science fiction; film adaptation
Mary Shelley; científico; ciencia ficción; adaptación cinematográfica
Departament : Departamento de Filología Inglesa
Language: eng
URI: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/33292
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Trabajos Fin de Grado UVa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFG_F_2018_29.pdf101,1 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

Suggestions
University of Valladolid
Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.5
UVa-STIC