Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/33484
Title: Singing for equality: ESL to coeducate through music
Authors: Hernández Bada, Sofía
Editors: Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras
Tutor: González-Cascos Jiménez, Elena
Issue Date: 2018
Degree : Máster en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
Abstract: The learning of a second – or consecutive – foreign language is extremely necessary if we want to develop ourselves, both in the academic and labor field within a stereotyped society in which we are nowadays. The teaching of languages has been evolving throughout time, emerging, in this way, a series of innovative theories which work to update the faculty in the methodology as well as in the knowledge of the students to address. Nevertheless, it is possible to observe that there is certainly a general discrepancy between these theories and their implementation in the classroom. Therefore, the main aim of this work is to offer a guide of a methodological and didactic proposal to work on the teaching of the English language as a foreign language in the secondary education high schools through the real use of the English language, employing a corpus of songs as the basis for the work in the class. Throughout this material, transversal education is included. The moral values of respect and inclusion, gender equality, and rejection to gender violence are exposed in this work. The reached conclusion after having carried out a social and educational analysis focused on the discovery of these techniques in the class indicates the necessity of a continuous and hard work to reach the real equality in the classroom, as in our society. But, in addition to that, it discovers that the use of real material in the acquisition of a second language has to be more implemented in the schools.
El aprendizaje de una segunda – o consecutivas – lengua extranjera es altamente necesario si queremos desarrollarnos, tanto académica como profesionalmente en una sociedad estereotipada como en la que nos encontramos en la actualidad. La enseñanza de las lenguas ha ido evolucionando a lo largo del tiempo, surgiendo así una serie de teorías innovadoras que trabajan por actualizar al docente en los métodos de enseñanza, así como en el conocimiento del alumnado a tratar. Sin embargo, es posible observar que hay un cierto desfase general entre estas teorías y su puesta en práctica en el aula. Por ello, la finalidad de este trabajo es ofrecer una guía de propuesta metodológica y didáctica para trabajar la enseñanza de la lengua inglesa como lengua extranjera en los centros de secundaria a través del uso real de la lengua, usando un corpus de canciones como base para el trabajo de aula. A través de este material, se incluye la enseñanza transversal. Los valores de respeto e inclusión, igualdad de género y rechazo hacia la violencia de género se ponen de manifiesto en este trabajo. La conclusión alcanzada tras realizar un análisis social y educativo enfocado al descubrimiento de estas técnicas en el aula denota la necesidad de un continuo y arduo trabajo para alcanzar una igualdad real en el aula, así como en la sociedad. Pero, además, descubre que el uso de material real en la adquisición de las segundas lenguas ha de incrementarse en los centros educativos.
Classification: coeducation, second language, songs, equality.
coeducación, segunda lengua, canciones, igualdad.
Departament : Departamento de Filología Inglesa
Language: eng
URI: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/33484
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Trabajos Fin de Máster UVa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TFM_F_2018_113.pdf529,81 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

Suggestions
University of Valladolid
Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.5
UVa-STIC