• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • UVA PUBLICATIONS
    • Revistas de la UVa
    • BSAA arte
    • BSAA arte - 2006-2007 - Num. 72-73
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • UVA PUBLICATIONS
    • Revistas de la UVa
    • BSAA arte
    • BSAA arte - 2006-2007 - Num. 72-73
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Academic Search

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:http://uvadoc.uva.es/handle/10324/9201

    Título
    Entre simpatía cósmica y observación distinta: el orden natural y moral en la pintura paisajista de Joaquín Patinir
    Autor
    Vandenbroeck, Paul
    Editor
    Ediciones Universidad de Valladolid
    Año del Documento
    2006
    Documento Fuente
    BSAA Arte: Boletín del Seminario de Estudios de Arte, 2006, N.72, pags.73-108
    Abstract
    La pintura paisajista tuvo sus orígenes hacia 1500 en Amberes, en Venecia y en Alemania meridional. Para comprender su génesis, debemos analizar la aproximación de la naturaleza hacia 1500 (las cuestiones de impulsividad y autocontrol, vivencia inmediata y representación distante) y las concepciones del orden natural y moral en la visión humanista, además la temática y la clientela internacional (los Países Bajos, Italia, España,...) de Patinir. Los temas de Patinir conectan delitos morales o influencias diabólicas con cataclismos naturales, o personas o eventos sagrados con la belleza panorámica del mundo. La simpatía cósmica se revive -de manera distante y 'estética'en la pintura.
     
    Early landscape painting originated ca. 1500 in Antwerp, Venice and Southern Germany. In order to understand its genesis, we must analyze the early modern approach of Nature (the problems of compulsivity and self-control, immediate experience and distant representation) and the early humanist concepts of the parallel between natural and moral orders; further, we must study Patinir's thems, and his clientele (Netherlands, Italy, Spain .. ). Patinir's thems connect moral offences or diabolical influence to natural cataclisms, or sacred events and persons to the panoramic beauty of the world. 'Cosmic sympathy' is revived, but in a distant and 'aesthetic' way, in painting.
    Materias (normalizadas)
    Arte
    ISSN
    1888-9751
    Idioma
    spa
    URI
    http://uvadoc.uva.es/handle/10324/9201
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • BSAA arte - 2006-2007 - Num. 72-73 [18]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    BSAAArte-2006-2007-72-73-EntreSimpatiaCosmicaObservacionDistante.pdf
    Tamaño:
    4.029Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

    Comentarios

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10