Afficher la notice abrégée

dc.contributor.advisorLópez Arroyo, María Belén es
dc.contributor.authorSanz Valdivieso, Lucía
dc.contributor.editorUniversidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras es
dc.date.accessioned2022-03-15T11:39:55Z
dc.date.available2022-03-15T11:39:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://uvadoc.uva.es/handle/10324/52465
dc.description.abstractMeaning in sensory language is often built through figurative mechanisms, such as synesthetic metaphors, where a sensorial domain is used to talk about perceptions from a different sense, as in green[VISION] aroma[SMELL]. The motivation of synesthetic transfers of meaning has been studied in general and literary language, resulting in attempts to establish universals regarding the conceptual preference of the human senses. However, those universals have not been proven in any sensory LSP. The present work uses an LSP corpus of olive oil tasing notes to explore the nature of synesthetic metaphors, test existent models and identify tendencies which may explain this phenomenon in sensory language. The computer-assisted methodology followed consists of identifying semantic discordances and classifying synesthetic expressions in the discourse according to the source and target sensorial domains. Results show the inadequacy of existent models to explain synesthetic behavior in olive oil tasting language. The patterns found are discussed in the light of cognitive constraints and LSP and genre analysis to conclude that a multi-field approach is needed to explain the motivation of synesthetic transfers of meaning.es
dc.description.abstractLa construcción de significado en el lenguaje sensorial se da frecuentemente a través de mecanismos figurativos, como la metáfora sinestésica, en la cual un modo sensorial se utiliza para describir otro, como en green[VISIÓN] aroma[OLFATO]. La motivación de esta transferencia de significado se ha estudiado en el lenguaje general y literario, resultando en propuestas de universales que tratan de formular principios de preferencia conceptual de los sentidos humanos. Sin embargo, estos principios no se han comprobado en ningún LFE. El presente trabajo analiza un corpus de notas de cata de aceite de oliva con el fin de testar los modelos existentes e identificar tendencias que permitan explicar este fenómeno en el lenguaje sensorial. La metodología empleada, asistida por ordenador, consiste en identificar discordancias semánticas en el discurso y clasificar las expresiones sinestésicas según el modo sensorial origen y meta en la transferencia de significado. Los resultados muestran la ineficacia del modelo testado a la hora de explicar el comportamiento sinestésico en el lenguaje de la cata de aceite de oliva. Por tanto, los patrones observados se analizan desde las perspectivas de la cognición humana y las teorías de LFE y género textual para concluir abogando por la necesidad de análisis multidisciplinares para explicar las transferencias sinestésicas de significado.es
dc.description.sponsorshipDepartamento de Filología Inglesaes
dc.format.mimetypeapplication/pdfes
dc.language.isospaes
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.classificationCorpus linguisticses
dc.subject.classificationsynesthetic metaphores
dc.subject.classificationolive oil tasting LSPes
dc.subject.classificationLSP genrees
dc.subject.classificationcognitive linguisticses
dc.subject.classificationLingüística del corpuses
dc.subject.classificationmetáforaes
dc.subject.classificationsinestesiaes
dc.subject.classificationLFE de la cata de aceite de olivaes
dc.subject.classificationgénero especializadoes
dc.subject.classificationlingüística cognitivaes
dc.titleFigurative Language and Sensory Perception: Corpus-Based Computer-Assisted Study of the Nature and Motivation of Synesthetic Metaphors in Olive Oil Tasting Noteses
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises
dc.description.degreeMáster en Estudios Ingleses Avanzados: Lenguas y Culturas en Contactoes
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.subject.unesco5701.11 Enseñanza de Lenguases


Fichier(s) constituant ce document

Thumbnail

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée