• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo UVaDOCComunidadesPor fecha de publicaciónAutoresMateriasTítulos

    Mi cuenta

    Acceder

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    Compartir

    Ver ítem 
    •   UVaDOC Principal
    • PRODUCCIÓN CIENTÍFICA
    • Grupos de Investigación
    • Laboratorio de Adquisición del Lenguaje (UVALAL)
    • UVALAL - Artículos de revista
    • Ver ítem
    •   UVaDOC Principal
    • PRODUCCIÓN CIENTÍFICA
    • Grupos de Investigación
    • Laboratorio de Adquisición del Lenguaje (UVALAL)
    • UVALAL - Artículos de revista
    • Ver ítem
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/67418

    Título
    Who does it better? The acquisition of Spanish grammatical gender by L1 English and L1 Russian adults
    Autor
    Gómez Carrero, TamaraAutoridad UVA Orcid
    Ogneva, Anastasiia
    Año del Documento
    2024
    Editorial
    John Benjamins Publishing Company
    Descripción
    Producción Científica
    Documento Fuente
    Revista Española de Lingüística Aplicada, 2024, vol. 37, n. 1, p. 143- 171
    Resumen
    This study addresses the acquisition of second language (L2) Spanish grammatical gender by native speakers of two typologically different languages: English (n = 39) and Russian (n = 37). We aim to explore if the presence or absence of gender features in the first language (L1) influences the acquisition of Spanish grammatical gender. Participants completed an acceptability judgment task consisting of 40 sentences with grammatical and ungrammatical Spanish Determiner Phrases (DPs). They included masculine and feminine Ns (Nouns) with transparent or opaque endings. Our findings show that (1) both groups are sensitive to gender non-matching structures, although L1 Russian speakers gave the lowest scores to ungrammatical structures in Spanish; (2) higher rating scores to masculine matching DPs point to the use of masculine as default by both L2 groups; (3) Ns with transparent endings act as cues for L2 Spanish learners, since both groups of participants rated the non-matching DPs with transparent Ns more accurately than those with opaque Ns. Therefore, our findings suggest that gender in L2 Spanish can be acquired regardless of the presence or the absence of these grammatical property in the L1, although its presence in the L1 seems to accelerate this process.
    Materias (normalizadas)
    Second language acquisition
    Gramática comparada y general
    Materias Unesco
    57 Lingüística
    Palabras Clave
    Full Transfer/Full Access hypothesis
    L2 acquisition
    Spanish grammatical gender
    Hipótesis de transferencia total/acceso total
    Adquisición de L2
    Género gramatical español
    ISSN
    0213-2028
    Revisión por pares
    SI
    DOI
    10.1075/resla.21031.gom
    Patrocinador
    Ministerio de Ciencia e Innovación y Ministerio de Universidades - FEDER (grant number: PGC2018-097693-B-I00)
    Junta de Castilla y León y el Fondo Social Europeo (grant number: EDU/556/2019)
    Junta de Galicia (grant number: ED481A-2017/279)
    Ministerio de Universidades (grant number: RSU.UDC.MS09)
    Version del Editor
    https://www.jbe-platform.com/content/journals/10.1075/resla.21031.gom
    Propietario de los Derechos
    © 2024 John Benjamins Publishing Company
    Idioma
    eng
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/67418
    Tipo de versión
    info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
    Derechos
    openAccess
    Aparece en las colecciones
    • UVALAL - Artículos de revista [19]
    Mostrar el registro completo del ítem
    Ficheros en el ítem
    Nombre:
    Who-does-it-better.pdf
    Tamaño:
    722.8Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    Visualizar/Abrir
    Atribución 4.0 InternacionalLa licencia del ítem se describe como Atribución 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10