• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/72503

    Título
    Actitudes sociales ante la diversidad. Impacto social de la Estrategia Española de Discapacidad 2022-2030
    Autor
    Castro Román, Laura
    Director o Tutor
    Rodríguez Medina, JairoAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Educación y Trabajo SocialAutoridad UVA
    Año del Documento
    2024
    Titulación
    Grado en Educación Primaria
    Abstract
    Este Trabajo de Fin de Grado muestra las actitudes sociales hacia la discapacidad con el fin de valorar si la sociedad está preparada para la Estrategia Española sobre Discapacidad 2022-2030 o si, por el contrario, sigue siendo necesario que aumenten las campañas de sensibilización. A su vez, se ha realizado un estudio sobre dicha estrategia a través de cuatro entrevistas a personas que estarían afectadas por esta, y que pueden aportar diferentes puntos de vista que valoren las ventajas y desventajas de esta acción inclusiva y justifiquen la necesidad de su aplicación. Se ha utilizado dos instrumentos de investigación basados en una metodología mixta (método cuantitativo y cualitativo) que permita una mayor riqueza en la investigación: dos cuestionarios que midan las actitudes sociales hacia la discapacidad y entrevistas basadas en un guion semiestructurado. La necesidad de este estudio viene dada por la controversia en torno a si implantar un sistema único de educación favorecería una mejora de la calidad educativa para todos los estudiantes (atendiendo a las necesidades de cada uno) y, a su vez, cumplir con lo estipulado por la Organización de Naciones Unidas (ONU) en materia de cumplimiento con los derechos humanos. De hecho, el 22 de abril de este mismo año el Comité de Derechos Humanos de Naciones Unidas ha vuelto a emitir otro informe al comprobar que a pesar de que ha habido avances en materia de inclusión y hay textos legislativos en los que se habla de educación inclusiva, sigue sin ser efectiva ni real.
     
    This Final Degree Project shows social attitudes towards disability in order to assess whether society is ready for the Spanish Disability Strategy 2022-2030 or whether, on the contrary, it is still necessary to increase awareness campaigns. At the same time, a study on this strategy has been carried out through four interviews with people who would be affected by it, and who can provide different points of view that assess the advantages and disadvantages of this inclusive action and justify the need for its implementation. Two research instruments based on a mixed methodology (quantitative and qualitative method) have been used to allow a greater richness in the research: two questionnaires that measure social attitudes towards disability and interviews based on a semi-structured script. The need for this study arises from the controversy over whether implementing a single system of education would favor an improvement in the quality of education for all students (taking into account the needs of each one) and, at the same time, comply with the stipulations of the United Nations (UN) in terms of compliance with human rights. In fact, on April 22nd of this year, the United Nations Human Rights Committee issued another report stating that although there has been progress in terms of inclusion and there are legislative texts in which inclusive education is mentioned, it is still not effective or real.
    Palabras Clave
    Actitudes ante la discapacidad
    Atención a la diversidad
    Educación inclusiva
    Departamento
    Departamento de Pedagogía
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/72503
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Grado UVa [30919]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFG-G7191.pdf
    Tamaño:
    1.880Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10