• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • UVA PUBLICATIONS
    • Revistas de la UVa
    • Ogigia
    • Ogigia - 2025 - Núm. 37
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • UVA PUBLICATIONS
    • Revistas de la UVa
    • Ogigia
    • Ogigia - 2025 - Núm. 37
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/76652

    Título
    Narradoras ausentes de la primera generación de posguerra: propuesta de inclusión para la educación literaria
    Autor
    Soler Gallo, Miguel
    Editor
    Ediciones Universidad de ValladolidAutoridad UVA
    Año del Documento
    2025
    Documento Fuente
    Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos; Núm. 37 (2025) pags. 225-247
    Abstract
    En el presente trabajo se ofrece una propuesta de inclusión de una nómina de narradoras de la primera generación de posguerra que suele estar ausente en los libros de texto de Lengua Castellana y Literatura de la ESO, concretamente del 4.º curso, pero serviría para cualquier etapa de enseñanza de la literatura española de la segunda mitad del siglo XX. Se pretende visibilizar estas trayectorias artísticas, equilibrar la presencia de las mujeres a la de los hombres en la misma labor y ofrecer datos para tratar, a partir de sus obras, aspectos de la realidad femenina en una época tan trascendental de la cultura española como fue el período que se inició tras la Guerra Civil.
     
    In the present work, a proposal is offered for the inclusion of a list of narrators from the first post-war generation that is usually absent in the Spanish Language and Literature textbooks of the ESO, specifically from the 4th year, but would serve for any stage of teaching of Spanish literature of the second half of the 20th century. The aim is to make these artistic trajectories visible, balance the presence of women with that of men in the same work and offer data to treat, based on their works, aspects of female reality in a time as transcendental in Spanish culture as it was. the period that began after the Civil War.
    Materias (normalizadas)
    libros de texto, ausencia, narradoras, posguerra, educación literaria.
    ISSN
    1887-3731
    DOI
    10.24197/ogigia.37.2025.225-247
    Version del Editor
    https://revistas.uva.es/index.php/ogigia/article/view/8819/version/11186
    Idioma
    spa
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/76652
    Tipo de versión
    info:eu-repo/semantics/publishedVersion
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Ogigia - 2025 - Núm. 37 [11]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    ogigia_37_225-247.pdf
    Tamaño:
    543.0Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10