• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/77626

    Título
    A CLIL-based cultural project to foster intercultural awareness in Primary Education
    Otros títulos
    Un proyecto cultural basado en CLIL para fomentar la conciencia intercultural en Educación Primaria
    Autor
    Río Manzano, David del
    Director o Tutor
    Alario Trigueros, María CarmenAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Educación de PalenciaAutoridad UVA
    Año del Documento
    2025
    Titulación
    Grado en Educación Primaria
    Abstract
    This Final Degree Project presents the design, implementation, and analysis of a didactic unit entitled “Easter Holidays in Palencia”, carried out in the sixth grade of Primary Education in the subject of English as a Foreign Language. The proposal is framed within the CLIL (Content and Language Integrated Learning) approach and focuses on developing cultural awareness through real communicative experiences in English. Throughout the unit, students research, analyse, and present key elements of Palencia’s Holy Week with the aim of introducing them to students from another country. The unit concludes with a virtual cultural exchange with Dutch students, fostering authentic intercultural dialogue and enhancing students’ global competence. The project integrates cross-curricular content, thinking routines, cooperative learning strategies, and digital tools, placing learners at the centre of the learning process. Results show significant progress not only in language acquisition but also in students’ ability to reflect on their own identity, respect cultural diversity, and communicate with purpose.
     
    El presente Trabajo de Fin de Grado expone el diseño, implementación y análisis de una unidad didáctica titulada “Easter Holidays in Palencia”, desarrollada en sexto curso de Educación Primaria, en el área de lengua extranjera (inglés). La propuesta parte del enfoque metodológico CLIL (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras) y tiene como eje principal el desarrollo de la conciencia cultural, fomentada mediante el uso real y significativo de la lengua inglesa como herramienta de comunicación. A lo largo de la unidad, el alumnado investiga, analiza y presenta elementos culturales propios de la Semana Santa palentina con el objetivo de darlos a conocer a estudiantes de otro país. La unidad culmina en un intercambio virtual con alumnado de los Países Bajos, lo que permite establecer un diálogo intercultural auténtico y fortalecer la competencia global. La intervención integra contenidos transversales, estrategias de pensamiento visible, aprendizaje cooperativo y herramientas TIC, situando al alumnado como protagonista de su aprendizaje. Los resultados obtenidos evidencian avances significativos no solo en la competencia lingüística, sino en el desarrollo de la empatía, el respeto a la diversidad y la identidad cultural.
    Materias Unesco
    6301.02 Relaciones Culturales
    6301.05 Lengua y Cultura
    Palabras Clave
    Conciencia cultural
    CLIL
    Diálogo intercultural
    Competencia comunicativa
    Cultural awareness
    Intercultural dialogue
    Communicative competence
    Idioma
    eng
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/77626
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Grado UVa [31901]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFG-L4271.pdf
    Tamaño:
    1.269Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10