• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79396

    Título
    Language, Leadership, and Identity: Communicative Strategies in Fight Club
    Autor
    Cruz Fernández, Antonio
    Director o Tutor
    Yuan, QiantingAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y LetrasAutoridad UVA
    Año del Documento
    2025
    Titulación
    Grado en Estudios Ingleses
    Abstract
    This undergraduate thesis examines the communicative strategies employed in Fight Club, with a focus on identity formation and transformation. This analysis centres on the communication style of Tyler Durden, a charismatic leader who emerges as the alter ego of the Narrator, a clerk victim to consumerism. Tyler’s rhetorical power is key to the formation and evolution of Fight Club, which starts as a space of masculine escape to a worldwide subversive organization against societal norms. This study analyses these communication strategies based on a range of communication theories related to the central themes of the film and the intricate interactive issues taking place within interpersonal communication. The findings reveal that Tyler makes an efficient use of metacommunication, verbal, paralinguistic strategies and interpersonal strategies to influence others and accomplish his objectives. Such communication extends beyond words, which shows how discourse can construct both individual identity and group ideology.
     
    Este TFG examina las estrategias comunicativas empleadas en El Club de la Lucha, focalizándose en la formación de la identidad y la transformación. Este análisis se centra en el estilo de comunicación de Tyler Durden, un líder carismático que surge del alter ego del Narrador, un oficinista víctima del consumismo. El peso que tiene la retórica de Tyler es crucial para la formación y evolución del Club de la Lucha, el cual comienza como una vía de escape para los hombres contra las normas sociales. Este trabajo analiza estas estrategias basadas en un rango de teorías relacionadas con los temas centrales de la película. Los hallazgos muestran que Tyler hace un uso eficiente de la metacomunicación, las estrategias verbales, paralingüísticas e interpersonales para influir en los demás y lograr sus objetivos. Esta comunicación va más allá de las palabras. Es un discurso sobre la identidad individual y la ideología.
    Materias Unesco
    5701.11 Enseñanza de Lenguas
    Palabras Clave
    Communication strategies
    Fight Club
    Identity
    Leadership
    Communication
    Identity
    Estrategias comunicativas
    Club de la Lucha
    Identidad
    Liderazgo
    Comunicación
    Identidad
    Departamento
    Departamento de Filología Inglesa
    Idioma
    eng
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79396
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Grado UVa [32638]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFG_F_2025_048.pdf
    Tamaño:
    542.6Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10