• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Máster UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79810

    Título
    Sustainable León: Teaching English through the SDGs and local environmental Projects – The biodiversity of Picos de Europa
    Autor
    López Martínez, Aroa
    Director o Tutor
    Barranco Izquierdo, NataliaAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y LetrasAutoridad UVA
    Año del Documento
    2025
    Titulación
    Máster Universitario en Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
    Abstract
    This master's thesis proposes a teaching unit that connects the environmental problems we face in the 21st century with teaching English as a foreign language through a Project-Based Learning (PBL) approach. Based on current Spanish legislation and the goals of the 2030 Agenda, six sessions and a final task have been designed. This consists of designing a newspaper page about endangered species with a conservation proposal. The unit incorporates Sustainable Development Goals (SDGs) 13 (Climate Action) and 15 (Life on Land) and has Picos de Europa as its central theme, a protected natural area in the provinces of León, Cantabria, and Asturias. This proposal aims not only to teach linguistic content but to encourage students' critical thinking, as well as their motivation and connection to their local area.
     
    A través de una metodología activa basada en el Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP), en este trabajo de fin de máster se propone una unidad didáctica que conecta los problemas ambientales a los que nos enfrentamos en el siglo XXI. Utilizando como base la legislación española vigente y los objetivos establecidos por la Agenda 2030, se han diseñado seis sesiones y una tarea final. Ésta consiste en diseñar una página de periódico sobre una especie en peligro de extinción con una propuesta de conservación para dicha especie. La propuesta incorpora los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) 13 (Acción por el Clima) y 15 (Vida de Ecosistemas Terrestres) y tiene como eje temático a los Picos de Europa, un área natural protegida que abarca las provincias de León, Cantabria y Asturias. Esta unidad didáctica no tiene como único objetivo la enseñanza del inglés, sino que aboga también por fomentar el pensamiento crítico de los alumnos, a la par que su motivación dentro del aula y su conexión con su tierra.
    Materias Unesco
    5701.11 Enseñanza de Lenguas
    Palabras Clave
    Teaching Unit
    Project-Based Learning
    English Language Teaching
    Picos de Europa
    Environmental Education
    Unidad Didáctica
    Aprendizaje Basado en Proyectos
    Enseñanza del Inglés
    Educación ambiental
    Departamento
    Departamento de Didáctica de la Lengua y Literatura
    Idioma
    eng
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79810
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Máster UVa [7521]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFM_F_2025_108.pdf
    Tamaño:
    1.156Mb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10