| dc.contributor.advisor | Barranco Izquierdo, Natalia | es |
| dc.contributor.author | Salgado Madruga, Óscar | |
| dc.contributor.editor | Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y Letras | es |
| dc.date.accessioned | 2025-11-20T07:42:13Z | |
| dc.date.available | 2025-11-20T07:42:13Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.uri | https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79872 | |
| dc.description.abstract | This master's thesis presents a gamified teaching unit for 4th year of Compulsory Secondary Education (ESO) students titled Echoes of the First Nations. Through eight sessions, it aims to foster narrative learning, critical intercultural reflection, and an approach to the cultures of Native American peoples within the English as a Foreign Language classroom. Students will engage in the unit by embodying the role of tribal members, such as the Sioux or the Mohawk. They will be exposed to dynamics that promote communicative competence, empathy, and social awareness, while working with the Sustainable Development Goals (SDGs). Aligned with the national curriculum and current legislation, this proposal seeks not only to facilitate language acquisition, but also to transform the classroom into a space for cultural visibility, critical thinking, and ethical learning. | es |
| dc.description.abstract | El presente trabajo del fin de Máster presenta una unidad didáctica gamificada para alumnado de 4º curso de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) titulada Echoes of the First Nations. A través de ocho sesiones, se buscará fomentar el aprendizaje narrativo, la reflexión intercultural crítica y el acercamiento a las culturas de los pueblos Nativo-americanos dentro del aula de inglés como lengua extranjera. Los estudiantes participarán en la unidad encarnando el rol de miembros de tribus, como los Sioux o los Mohawk. La clase entrará en contacto con dinámicas que promueven la competencia comunicativa, la empatía, la conciencia social y trabajarán los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). Alineada con el currículo nacional y la legislación vigente, esta propuesta no solo busca facilitar la adquisición de la lengua, sino también convertir el aula en un espacio de visibilidad cultural, pensamiento crítico y aprendizaje ético. | es |
| dc.description.sponsorship | Departamento de Didáctica de la Lengua y Literatura | es |
| dc.format.mimetype | application/pdf | es |
| dc.language.iso | eng | es |
| dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject.classification | Gamification | es |
| dc.subject.classification | Native American | es |
| dc.subject.classification | SDGs | es |
| dc.subject.classification | Totem | es |
| dc.subject.classification | Tribe | es |
| dc.subject.classification | Gamificación | es |
| dc.subject.classification | Nativo-americano | es |
| dc.subject.classification | ODS | es |
| dc.subject.classification | Tótem | es |
| dc.subject.classification | Tribu | es |
| dc.title | "Echoes of the First Nations: A Gamified Didactic Unit on Native American Heritage for 4th Year E.S.O. Students" | es |
| dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | es |
| dc.description.degree | Máster Universitario en Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas | es |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
| dc.subject.unesco | 5701.11 Enseñanza de Lenguas | es |