• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of UVaDOCCommunitiesBy Issue DateAuthorsSubjectsTitles

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    Share

    View Item 
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    •   UVaDOC Home
    • FINAL DEGREE PROJECTS
    • Trabajos Fin de Grado UVa
    • View Item
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano

    Export

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79961

    Título
    The use of ChatGPT in EFL: perceptions, challenges and exercises
    Autor
    Baza Prieto, Ángela
    Director o Tutor
    Mujcinovic, SonjaAutoridad UVA
    Editor
    Universidad de Valladolid. Facultad de Filosofía y LetrasAutoridad UVA
    Año del Documento
    2025
    Titulación
    Grado en Estudios Ingleses
    Abstract
    This investigation analyzes the role of ChatGPT in English as a Foreign Language (EFL) learning, focusing on the perceptions of students and educators, their usage habits, and the educational benefits that the use of ChatGPT can bring. To obtain and analyze the data, a questionnaire was sent to 83 participants from different proficiency levels and backgrounds. According to the results obtained, participants with higher proficiency levels tend to rely more on ChatGPT and report having moderate improvements, especially in writing, vocabulary and grammar. Additionally, the results of the questionnaire show a low use of the oral features that ChatGPT offers. To promote this oral feature, a didactic activity was designed to help students improve their speaking fluency through interactive conversations with ChatGPT. This activity aims to promote learner autonomy, digital competence and critical understanding of how to use AI tools. Although some limitations in the use of ChatGPT were noted, the results suggest that this tool can help the language learning process when it is used with proper guidance. Rather than replacing traditional methods, AI should serve as a complementary tool to support more flexible and personalized learning.
     
    Esta investigación analiza el papel de ChatGPT en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera (EFL), centrándose en las percepciones de los estudiantes y educadores, sus hábitos de uso y el beneficio educativo que genera el uso de ChatGPT. Para recoger y analizar los datos, se envió un cuestionario a 83 participantes de diferentes niveles de competencia y contextos. De acuerdo con los resultados obtenidos, los participantes con un nivel de competencia mas alto tienden a confiar mas en ChatGPT, y afirman tener mejoras moderadas, especialmente en el ámbito de la escritura, vocabulario y gramática. Además, los resultados obtenidos del cuestionario muestran un bajo uso de las funciones orales que ofrece ChatGPT. Para promover el uso de esta función, se ha diseñado una actividad didáctica para ayudar a los estudiantes a mejorar su fluidez oral mediate conversaciones interactivas con ChatGPT. Esta actividad busca promover la autonomía del estudiante, su competencia digital y la comprensión crítica de como utilizar las herramientas IA. A pesar de que se observaron algunas limitaciones en el uso de ChatGPT, los resultados sugieren que esta herramienta puede ayudar en el proceso de aprendizaje de idiomas cuando se utiliza con la orientación adecuada. En lugar de remplazar los métodos tradicionales, la IA debe utilizarse como una herramienta complementaria para respaldar un aprendizaje mas flexible y personalizado.
    Materias Unesco
    5701.11 Enseñanza de Lenguas
    Palabras Clave
    ChatGPT
    EFL learning
    Learner autonomy
    AI in education
    Digital competence
    Perceptions of ChatGPT
    Aprendizaje de inglés como lengua extranjera
    Autonomía del alumno
    IA en la educación
    Competencia digital
    Percepciones de ChatGPT
    Departamento
    Departamento de Filología Inglesa
    Idioma
    eng
    URI
    https://uvadoc.uva.es/handle/10324/79961
    Derechos
    openAccess
    Collections
    • Trabajos Fin de Grado UVa [32925]
    Show full item record
    Files in this item
    Nombre:
    TFG_F_2025_016.pdf
    Tamaño:
    584.2Kb
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    FilesOpen
    Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

    Universidad de Valladolid

    Powered by MIT's. DSpace software, Version 5.10